Foto: Alex & Martin /IKON

Begravning

Den kristna riten för att säga farväl och tacka för en människa är en gudstjänst. I begravningsgudstjänsten överlämnar vi den döde till Gud. Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Den är också något att hämta kraft ur för den dödes anhöriga. I gudstjänsten får vi tacka för vad en människa gett oss. Vi kan be om förlåtelse för det som inte blev som vi hoppades och ville i vår relation. Vi får be om försoning för det som brustit mellan oss. Gudstjänstens djupaste ärende är överlämnandet av den som är död i Guds händer. Genom begravningsgudstjänsten visar vi också respekt för kroppen. Kroppen kan inte skiljas från människan. Vi lägger kroppen till vila,  prästen lyser frid över den avlidne och överlåter honom/henne i Guds omsorg och kärlek.

Begravningen kan vara ett samlande begrepp för tiden från själaringning till minnesstund och uppföljning. Begravningens sammanhang   sträcker sig från dödsbädden till avskedet vid graven.

Begravningsgudstjänsten

En begravningsceremoni, som leds av en präst i en kyrka eller ett kapell, kallas för en begravningsgudstjänst. Inom kort efter dödsfallet bör man ta kontakt med den avlidnes församling och anmäla dödsfallet samt önskan om begravning. Det kan man göra själv eller få hjälp med av en begravningsbyrå. I kontakt med församlingen kan man boka datum för begravningsgudstjänsten och, om olika möjligheter finns, önska var gudstjänsten ska äga rum någonstans. Man får även veta vilken präst som kommer att hålla i gudstjänsten. Kyrkorum, vaktmästare, präst, musiker och eventuella bärare av kistan har redan betalats via kyrkoavgiften och innebär därför inga extra kostnader om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan.

Minnesstund

Efter gudstjänsten fortsätter gemenskapen ofta i en eftersamling där vi minns den avlidne i en stunds samvaro.

Gravsättning

Man kan välja mellan en kistgrav, urngrav, askgravplats och minneslund. I kistgravar begravs stoft som inte har kremerats, och man reser en gravsten. I urngravar och minneslund begravs stoft som har kremerats. Urngraven är utmärkt med en gravsten medan minneslunden är anonym. Det finns också något som heter askgravplats, som är ett område där varje plats kan rymma två urnor. Namnet/namnen är angivna på en plakett.

Vist och Vårdnäs har respektive bårtäcken att låna ut. Se bilder längre ned på sidan.

För att läsa mer om gravskick och gravskötsel i Vist och Vårdnäs, klicka här!

Texten är hämtad från www.svenskakyrkan.se.

Har du frågor om gravsättning, kontakta Anne-Marie Jakobsson, 013-520 25,
Anne-Marie.Jakobsson@svenskakyrkan.se

Har du frågor om begravningsgudstjänsten, kontakta någon av pastoratets präster:

Emma Malmström, 013-540 25, emma.malmstrom@svenskakyrkan.se

Douglas scott, 013-529 16, douglas.scott@svenskakyrkan.se

Ingrid Holmgren, 013-413 17, ingrid.holmgren@svenskakyrkan.se

Fler länkar om vad begravningsavgiften innebär-Klicka här för film

Läs mer här om vem som ansvarar för vad inom begravningsverksamheten.

Önskemål kring begravning
Hur vill du att din egen begravning ska se ut, den dag det är dags? Skriv gärna ner dina önskemål eller berätta om dem för någon, så att dina närmaste vet hur du vill ha det och vad du tycker är viktigt. Gå in på länken nedan om du vill läsa mer.

Foto: Krist Adams

Bårtäcken i Vårdnäs kyrka och Vist kyrka.

Bårtäcke Vårdnäs församling Foto: Britt-Marie Pettersson
Vist församlings bårtäcke