Litet rött hus med svarta knutar och vita fönsterfoder.

Enåkers sockenstuga

Enåkers sockenstuga är en liten, hemtrevlig lokal i närheten av kyrkan. Den är gratis för församlingsbor att låna i samband med dop, vigsel och begravning. Övriga kan hyra lokalen.

Enåkers sockenstuga rymmer upp till ca 30 personer.

Boka sockenstugan

Att hyra pastoratets lokaler för privat bruk är en förmån för medlemmar i Svenska kyrkan. Vi hyr även ut till föreningar, kommuner och andra organisationer. I samband med dop, vigsel och begravning får du låna lokal kostnadsfritt. I övrigt gäller prislistan längre ner på den här sidan.

För att boka församlingshemmet, kontakta expeditionen på 0224-341 90 eller vasterlovsta.pastorat@svenskakyrkan.se. Du kan även boka och betala direkt på expeditionen under våra öppettider.

När du bokar får du lämna kontaktuppgifter och fakturaadress. Fakturering sker normalt i efterskott. Det går också bra att betala via Swish eller kontant i samband med bokning eller nyckelhämtning.

När du hyr en lokal av oss behöver du signera ett avtal. I avtalet finns regler som du lovar att följa. När du lämnar lokalen ska den vara i samma skick som när du kom. Annars får du betala en extra avgift på 700 kr. Städning kan beställas i förväg för 300 kr/timme.

Priser

Att låna sockenstugan är gratis för församlingsbor i samband med kyrkliga förrättningar såsom dop, vigsel och begravning. Vid andra tillfällen kostar det 150 kr för upp till fyra timmar och 250 kr för fyra timmar eller mer.

Regler för uthyrning

Nyckel

Kontakta expeditionen eller serviceteamet för att göra upp om hämtning av nyckel eller upplåsning. Vid sen återlämning eller förlust av nyckel debiteras hyrestagaren. Lås alla dörrar när du lämnar lokalen. Släck alla lampor och levande ljus!

Porslin, köksutrustning och dukar

Om du använder köket får du använda det porslin och den utrustning som finns där. Allt ska i så fall diskas och stsällas tillbaka på sin plats. Följ instruktioner för kaffebryggare och diskmaskin. Köket ska lämnas i det skick det var i vid tillträdandet. Meddela uthyraren om något har gått sönder vid uthyrningstillfället.

Allt livsmedel och kaffe som finns i köket tillhör församlingen och får inte användas av hyrestagaren.

Linnedukar kan hyras för 60 kr/styck. Lägg dukarna på avsedd plats (tvättkorg) efter användning.

Städning

Lokalerna ska återställas i det skick de var i vid tillträdandet. Bord ska ställas tillbaka och torkas av och golvet dammsugas/sopas. Hyrestagaren behöver inte tömma sopor eller våttorka golvet. Om lokalerna inte är återlämnade i tillfredsställande skick och/eller det finns skador på inventarier etc, debiteras en kostnad för städning/nyinköp i efterskott.

Städning kan köpas för 300 kr/timme.

Alkohol

Ingen servering eller förtäring av alkoholhaltiga drycker får förekomma i lokalerna.

Övernattning

I vissa fall är det möjligt att hyra lokalen för övernattning. Kontakta expeditionen om du har funderingar kring detta. En eventuell övernattning måste bokas minst tre veckor i förväg.

Kontaktuppgifter

För visning av lokalerna eller frågor om porslin eller dylikt, kontakta serviceteamet genom Lars-Göran Sjöling, 0224-341 82.