Var behöver vi finnas?

Var finns vi idag och var behöver vi finnas framöver? Att kyrkan finns är en självklarhet för många - men precis som människors behov utvecklas och ändras måste också Svenska kyrkan ta sikte på framtiden. Vi behöver finnas närvarande, i människors vardag, ute i samhället, genom att vara kyrka på nätet och i våra kyrkor och andra mötesplatser.

För Svenska kyrkan Västerås är mötet med människor det allra viktigaste. I alla lägen. För att vi ska kunna fortsätta erbjuda så många tillfällen till möten som möjligt, men också så rik verksamhet som möjligt till alla som bor och verkar i Västerås, ser vi just nu över vårt behov av lokaler inför framtiden.

Vi vill fortsätta möta människor där vi behövs

Vi vill se till att vi kan möta människors behov i hela Västerås, på det sätt som passar människor bäst. Och det är inte alltid i de lokaler vi har idag. Vi vill komma människor närmare och det gör vi inte bara i våra kyrkor och församlingshem, utan genom att finnas på plats på olika sätt i samhället. Vi samverkar med många olika samarbetspartners i Västerås, till exempel Västerås Stad, Stadsmissionen och det lokala föreningslivet. Vi finns också närvarande på sjukhuset, på Tillbergaanstalten, på servicehus och äldreboenden, i skolor och på högskolan.

Vi vill prioritera att erbjuda verksamhet och gemenskap till så många som möjligt
Många av våra verksamheter är gratis. Det vill vi att de ska fortsätta vara. Därför handlar översynen också om att säkerställa ekonomisk hållbarhet. Några av våra lokaler används inte tillräckligt mycket för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att ha kvar dem. Andra lokaler är slitna och skulle kosta stora summor att renovera. Pengar som bättre kan användas till verksamhet för barn, unga och äldre, eller för att på olika sätt stötta den som har det svårt.

Hur görs lokalöversynen

Lokalöversynen har pågått en längre tid inom hela Svenska kyrkan i Sverige, inte bara i Västerås. Arbetet innebär att en noggrann översyn av såväl nuvarande lokaler som framtida behov. Arbetet genomförs i samarbete med församlingsråd och medarbetare, för att se till att vi tillgodoser flera perspektiv. Ett förslag har tagits fram som kyrkofullmäktige fattar beslut om den 15 juni 2021. Kyrkofullmäktige är det högsta beslutande organet inom Svenska kyrkan Västerås. När Kyrkofullmäktige fattat beslut kommer långsiktiga åtgärder att börja vidtas. Det innebär dock i de flesta fall inte omedelbara förändringar då vi vill genomföra förändringen på ett genomtänkt och tryggt sätt, för våra medlemmar, medarbetare och besökare.

Information om hur lokalöversynen fortsätter

Du kommer hitta information på webbplatsen allteftersom arbetet fortskrider. Du kan också vända dig till ditt församlingsråd för mer information. Du hittar kontaktuppgifter till församlingsråden här.