Foto: joakim-carlstrom ikon

Vigsel

När två människor vill dela sina liv är detta en glädjens dag. Inför Gud och släkt och vänner eller vittnen lovar paret att älska varandra i nöd och lust.

Vigseln mellan två människor är ett uttryck för kärleken och viljan att dela livet med varandra. I vigselgudstjänsten avger brudparet löften till varandra och församlingen ber om Guds välsignelse över parets liv tillsammans.

Din könsidentitet eller ditt könsuttryck har ingen betydelse vid vigsel i Svenska kyrkan, och inte heller vilket kön eller könsuttryck den du gifter dig med har. Läs mer om samkönad vigsel här

Drop-in-vigsel

Några gånger om året har du chansen att gifta dig spontant. Då gör vi plats för drop-in-vigslar i Vantörs kyrka. Allt du behöver är att ta med legitimation och hindersprövning. Vigslarna förrättas inne i Vantörs kyrka i Högdalen eller utomhus i Öppna förskolan Regnbågens trädgård på Skebokvarnsvägen 289.

Gör så här om du vill gifta dig i Vantörs församling

Före vigseln fyller ni i “Intyg om hindersprövning” hos Skatteverket, som prästen får för att kunna genomföra en giltig vigsel. Kontakta församlingsexpeditionen i god tid innan ni önskar vigsel eller välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap. Utifrån ert önskemål om dag och ledig tid för präst och kyrka/ kapell görs en bokning.

Brudkrona finns att låna vid vigsel i Vantörs kyrka/Hagsätra kyrka.

"Kärleken är tålmodig och god.
Kärleken är inte stridslysten,
inte skrytsam och inte uppblåst.
Den är inte utmanande, inte självisk,
den brusar inte upp,
den vill inget något ont.
Den finner inte glädje i orätten men gläds
med sanningen. Allt bär den, allt tror den,
allt hoppas den, allt uthärdar den. "
Ur: 1Kor.13:4-7

Boka dop, vigsel eller begravning

Ring: 08-556 572 11

Telefontider är måndag- fredag 9.00-11.30 samt 12.30-15.00.

Det går också bra att skicka e-post med bokningsförfrågningar
e-post: vantors.forsamling@svenskakyrkan.se