Foto: Magnus Aronsson / IKON

Utställningar

Framträdande samtida konstnärer deltar regelbundet med utställningar i Uppsala domkyrka. Ofta behandlas religiösa och existentiella teman.

Detalj av ett kopparstick där Jesus ansikte framträder med ett fint spiralmönster ingraverat över motivet.

Utställning: Ur rätt vinkel uppstår miraklet

Leif Elggrens målningar och en etsning visas i Uppsala domkyrka 24 februari - 24 mars med inledande vernissage lördag 24/2 kl 15.00.

Tidigare utställningar i domkyrkan

Här kan du läsa om flertalet av de utställningar som visats i domkyrkan sedan 2013.

Videoverket Visitation

Lördag den 27 oktober 2018 invigdes videoverket Visitation av Bill Viola i Uppsala domkyrka. Det är den första permanenta installationen av ett videoverk i en svensk kyrka.

Besök och visningar

Uppsala domkyrka är en plats där människor i århundraden funnit en plats för stillhet och förundran. Ännu idag kan vi utforska växelspelet mellan ljus och skugga, historia och nutid. Välkommen in.

Inför ditt besök

Välkommen till Uppsala domkyrka. Här hittar du den information du behöver inför ditt besök i Uppsala domkyrka.