En organist och en orgelelev sitter ner tillsammans vid Helga Trefaldighets kyrkas orgel och spelar tillsammans på manualernas tangenter.
Foto: Henrik Viberg

Spela orgel - kan det vara något för dig?

Nyhet Publicerad Ändrad

Både barn, unga och vuxna är välkomna att prova på och kostnadsfritt ta lektioner i orgelspel.

Orgelundervisning i kyrkorna

I Svenska kyrkan Uppsalas kyrkor finns möjlighet till gratis undervisning i orgelspel för både barn, unga och vuxna.
Kontaktperson för vårt orgelpedagogiska arbete i Uppsala pastorat är Linnea Sjöberg, kyrkomusiker i Vindhemskyrkan, Uppsala domkyrkoförsamling.
E-post: linnea.sjoberg@svenskakyrkan.se

I dagsläget har vi många som står i kö för undervisning. Vi uppmanar därför dig som är nyfiken, men just nu inte kan erbjudas undervisning, att besöka våra kyrkor i samband med gudstjänster och konserter och då också passa på att titta på våra instrument.
Ett par gånger per termin görs visningar för allmänheten av orglar i våra kyrkor. I början av varje termin hålls en ”orgel-kickoff” i Vindhemskyrkan där du som är intresserad av att prova på att spela orgel och få veta mer är varmt välkommen.