Foto: Hanna Andersson

Möne kyrka

Det är Möne kyrka som skymtar på kullen - komplett med blå himmel, solgula maskrosor och betande kor. Den kyrka som idag står på Möne kyrkogård är den tredje i ordningen, vad vi vet i varje fall. Kyrka nummer två i ordningen brann på sitt hundrade år, natten till påskdagen, ner till grunden. Det är anledningen till att där idag står en mycket typisk femtiotals-kyrka som många håller som favorit just därför.

Med sitt smäckra och ovanligt nog söderställda torn ger Möne kyrka ett slankt och svalt intryck. Från kyrkkullen sägs man vid klart väder kunna ana hela 14 stycken kyrktorn vid horisonten. Om det är sant eller inte förtar inte känslan av frid som infinner sig på den härliga kyrkkullen. I foldern om Möne kyrka kan ni läsa mer om gamla tiders kyrkogårdar, en originell före detta präst i Möne och inte minst – mönekragen, det osannolika guldsmycket!

Här kan du ladda ner folder om kyrkan