Foto: Hanna Andersson

Kärråkra kyrka

Många minns begravningsföljet i Colin Nutleys filmer om Änglagård. Vad färre vet är att det är Kärråkra kyrka de tågar fram till. Utomhusscenerna filmades nämligen in här medan inomhusscenerna filmades in i Öra kyrka, som har en ljusare interiör än den i Kärråkra kyrka, där taket är målat i en blå nyans. Vackert men för mörkt för filmmakarens smak

Kärråkra kyrkas torn tillkom 1910, långhuset dateras till någon gång mellan 1150 och 1210. På kyrkogården vid Kärråkra kyrka ligger en liten ekonomibyggnad, vilken inrymmer hembygdsforskaren Carl Ömans (f.1870, d.1955)  42 anteckningsböcker, vilka redogör för livet i och kring Kärråkra socken.  Hela hans samling och mer därtill finns vid intresse till allmän beskådan. I foldern om Kärråkra kyrka kan ni även ta del av gamla tiders lokala sjukvård och läsa historien om den till Amerika utvandrade ortsonen Johannes Nilsson, som efter ett spännande liv i Amerika fått såväl hotell som gator och sock-apor döpta efter sig.

Här kan du ladda ner folder om kyrkan