Bogsta kyrka

Bogsta kyrka är naturskönt belägen på en udde i sjön Runnviken

Från kyrkogården kan man se socknens båda största herrgårdar på andra sidan sjön: Näsby i väster och Ökna i nordväst.

Den goda akustiken utmärker kyrkorummet. Kyrkan renoverades på 1970-talet och man använde då de gamla, klara färgerna i rött och blått.
Takrenovering har skett under 2011.

År 1687 föll en klocka ner från tornet och krossade valvet under och församlingen fick en kollekt för reparation och anskaffandet av ny klocka. Två klockor hänger i tornet. Storklockan är av 1400-talstyp. Den saknar inskrift men är prydd med tre figurer, en yxa, en åskvigg och en biskopsstav. Lillklockan är först gjuten 1691, tydligen som ersättning för den som störtade 1687. Dess inskrift talar om att den 1758 "för remnan mig åkom/gjutes jag ånyo om".

I kyrkan får högst 80 personer vistas samtidigt, enligt Brandmyndigheten.

Läs mer i vår kyrkobeskrivning som finns i kyrkan.

Foto: carina