En kvinnlig diakon sitter utomhus och samtalar med en annan kvinna.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Själavård och enskilda samtal

Få stöd i form av samtal kring dig själv och ditt liv.

Söker du någon att tala med?

Livsavgörande händelser sker ofta utan förvarning, de kan präglas av största lycka eller djupaste sorg. När ett nytt liv föds och familjen får en ny medlem eller när en vän dör och livet känns tungt. Däremellan vardagen, med sina mindre drastiska upp- och nedgångar vilka också kan innebära en utmaning som är svår att hantera själv.

Församlingens diakoner och präster har stor erfarenhet av att möta och ge stöd till människor i olika skeden av livet. Det finns möjlighet att boka tid för ett eller flera samtal med någon av dem. Det kostar ingenting och du väljer själv vad du vill tala om. Inget ämne är för stort eller litet. Inom kyrkan kallar vi dessa samtal för själavård. Du behöver inte identifiera dig som kristen för att komma till oss.

Boka samtal

Det finns alltid möjlighet att boka samtal direkt med församlingens präster och diakoner. Du hittar dem och deras kontaktuppgifter längre ner på sidan. Det går också bra att kontakta församlingens växel så får du hjälp att hitta någon att prata med som passar dina behov och erfarenheter.

E-post: tyreso.forsamling@svenskakyrkan.se

Eller boka direkt online: Boka direkt

Samtalet är 45 minuter långt och sker på plats i våra kyrkor. Om du har en bokad tid och fått förhinder är det viktigt att du snarast avbokar tiden. Avboka genom att kontakta samma person du avtalat tid med eller kontakta växeln.

När kyrkan är stängd kan du ringa 112 och be att få tala med Jourhavande präst.

Andra typer av samtal

KBT - Samtalsterapi

Vi erbjuder samtalsterapi. Berth Adamsson är diakon och terapeut som arbetar under handledning. Behandlingen kostar ingenting.

Andlig vägledning i ignatiansk anda

Ignatiansk andlighet är ett sätt att be, ett sätt att tänka kring beslut och framför allt ett sätt att leva med Gud i vardagen.

Sorgestödsgrupp

Du som förlorat en närstående kan i grupp tillsammans med andra få bearbeta din sorg.

Från Svenska kyrkan

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

På ett handtag hänger en skylt med texten Samtal pågår.

Tystnadsplikt

Både präster, diakoner och familjerådgivare har tystnadsplikt, men tystnadsplikten ser olika ut beroende på vem du samtalar med.

Kontakta våra diakoner

Kontakta våra präster