Kyrkogårdsvandring Västra Tunhem VT102

Grav nr 1001-0081 Forstenasläkten

Forstenasläkten

Här anlades Forstenasläktens grav med omgivande mausoleum. Genom en välvd gång stod detta i förbindelse med kyrkan. Här begravdes Lennart Torstensson föräldrar, Torsten Lennartsson och Märta Posse. Den stora gravhällen bär Forstenas och Posses vapen.

Torsten Lennartsson levde under åren 1561-1631 i Västra Tunhem, Forstena. Gifte sig år 1633 med Märta Nilsdotter Posse, född omkring 1575 d. 1627.

De fick två barn: Ingeborg Torstensson f. 1601 och Lennart Torstensson f. 1603.

År 1602 utnämndes Torsten till fogde över Väne, Flundre och Ale häraden samt ståthållare på Älvsborgs slott. Men redan år 1603 blev han inblandad i ett organiserat uppror mot hertig Sigismund III. Han blev då tvungen att fly till Danzig-Gdansk i Polen.  Hans hustru Märta och barnen Ingeborg och Lennart sattes en tid i fängslat förvar på Läckö.

Under tid som hon och barnen satt fängslade så brevväxlade Märta med sin make, detta gjorde att även hon måste gå i landsflykt. År 1624 (troligen) fick Torsten och Märta återvända till Sverige efter att ha blivit benådade av Gustav II Adolf.

Under 1700-talet förföll graven, vid ca år 1741 undersökning av graven hittades en guldring, vilken med domkapitlets medgivande såldes. Pengarna användes till gravens underhåll. Slutligen såldes hela graven och jämnades med marken 1772.

Gravstenarna ropades in för kyrkans räkning, den stora gravhällen flyttades in på kyrkgolvet, och den under hällen löpande frisen och släktvapen spreds åt olika håll. År 1875 placerades gravhällen på kyrkans innervägg i söder.

År 1931 utgrävdes Forstenssläktens graven och restaurerades. Några kistor påträffades inte. Sannolikt har de döda tidigare placerats på annat vilorum, troligen i samband med försäljning 1772. På den framtagna gravtumban är lagd en ny häll med inskriptionen

Forstenssläktens grav. Raserad på 1700-talet. Utgrävd 1931

Den redan ingenmurade ingången till kyrkan utmärkes numera av en nisch på väggens innersida och med en fördjupad linje i putsen på yttersidan.

Sammanställt av Maria Lindskog