Kyrkogårdsvandring Väne Åsaka VÅ105

Grav nr 3002-0283 Syskonen Karlsson från Laggen

I denna grav ligger syskonen Karlsson från Laggen i Åsaka. Syskonen föddes på Laggen av föräldrarna Karl Andersson och Lovisa Eriksdotter.

Först i syskonskara föds;

Anna Maria, hon föds den 19 januari 1896, två år senare den 12 februari 1898 föds Elin Sofia. Den 26 mars 1901 föds första gossen och det är Axel Emanuel. Efter honom föds sista barnet Gunnar Vilhelm den 27 mars 1903.

Axel är det säkert många boende i Åsaka som minns från det att han bodde på Stationsvägen och gick sina tidiga promenader eller till kyrkan på söndagarna.

Axel skänkte pengar till kyrkans fasadbelysning och för utsmyckning i det nya församlingshemmet. Han efterlämnade också en del foton till Hembygdsföreningen och en liten dagbok med rikt innehåll.

I denna dagbok beskriver han från 12 års ålder, livet på småbruket Laggen i självhushållningens tid. Vardag som helg med vad livet kan innehålla av både glädje och sorg. År 1922 exercerar Axel beväring i Vänersborg och efter det han varit hemma på moderns begravning den 4 juni görs en anteckning till. Den 7 oktober står det ”hade vi äntligen gjort från oss ”xysen” för i år, och med detta har han satt punkt.

Systern Elin dog ung, endast 17 år gammal när hon fördes till sista vilan här i graven. Även brodern Gunnar dog tidigt, han var 30 år vid sin bortgång.

Axel och systern Anna bodde kvar i Laggen tills de sålde år 1964. Då flyttade de till övervåningen i gamla församlingshemmet och efter att Anna dog år 1969, flyttade Axel till Stationsvägen.

Sammanställt av Maria Lindskog