Kyrkogårdsvandring Väne Åsaka VÅ100

Grav nr 3001-0022 Julius Gustavsson

Torsdagen den 20 oktober 1892 föds ett gossebarn i Väne Åsaka, men modern är skriven i grannsocknen Gärdhem. Så det blir hans födelseort denne gossen var ingen annan än Karl Julius Gustafsson.

De flyttar redan i november samma år till Lövkärrsåsen i Åsaka, till hennes föräldrar. Men år 1894 i november så flyttar Julius och hans moder Kristina till Granängen och moderna gifter sig med Torparen Svante Gustafsson. Här blir Julius kvar tills det blir lysning med Olga Josefina Andersson år 1916, lysningsbeviset skickas till Bergen i Norge. Men giftermålet godkänns inte när de kommer tillbaka till Åsaka, men i sina hjärtan är de gifta.

De lever kvar i Lövkärrsåsen, men det finns en notering att de vistas i Norge sedan år 1915. År 1923 står de båda åter skrivna på Lövkärrsråsen och Julius titel är nu byggmästare och Olga nämns som husfru.

Julius ansvarade för skolans byggnation, byggandet av Åsaka Centralskola. Julius var rätte mannen för detta. Det visade sig när skolan stod klar att hans kalkyler höll, inte ett öre hade överskridits.

Han blev tidigt politiskt engagerad och 1946 fick han sitt ”tyngsta” uppdrag, han blev ordförande i skolstyrelsen i Åsaka.

Det har beskrivits hur Julius alltid rakryggad och med en otänd cigarr i mungipan kom cyklandes. Aldrig på en herrcykel, alltid på en damcykel.

De skapade Lövkärrsråsens stiftelse där ändamålet är att årligen utdela stipendier till därav förtjänta elever vid Åsaka Sands skola, stipendium skall tilldelas elever som visat prov på synnerlig skötsamhet, stor ambition och därjämte uppvisar ett gott studieresultat.

Stipendiumen delas ut i kyrkan varje år i samband med skolavslutningen

Det finns även en badplats uppkallad efter honom, detta efter att han köpt mark av kommunen. Här iordningställde han en brygga och en liten sandstrand, vilken av ortsbefolkningen skämtsamt döpts till "Jullesanna"

Julius avlider den 23 november 1969 och han förs till sista vilan lördagen den 29 november.

Olga Josefina Johansson f. den 12 februari 1896 här på Granbacken i Väne-Åsaka, d. 18 mars 1975, onsdagen den 26 mars för Olga till sista vilan.

Sammanställt av Maria Lindskog