Säby kyrka och församlingshem

Säby kyrka

Säby kyrka är en vacker medeltidskyrka belägen vid Säbysjön, 6 km söder om Tranås. Vill du besöka kyrkan, ring oss på tfn 0140-674 00 för att boka tid.

Kyrkans ursprung daterar sig från 1100-talet och sedan dess har kyrkan byggts om och restaurerats. Kyrkans inventarier har mycket hög kvalitet, tack vare många och rikliga donationer. Bland de bevarade altarprydnaderna räknas det förnämliga altarskåpet med en pietábild till kyrkans finaste sevärdhet. Predikstolens 14 skulpturer från 1600-talet hör till de mest intressanta arbetena i vårt land från den tiden.

Ramp för rullstolar finns vid kyrkans huvudingång. I kyrkans högtalare finns hörslinga.
Guidning kan beställas på pastorsexpeditonen.
Grupper bör bokas i förväg.
Säby kyrka tar in 449 personer.

Så här ser Säby kyrka ut:

Följ med in i Säby kyrka här!

Säby kyrkskola

Säby kyrkskola heter vårt församlingshem som ligger precis bredvid Säby kyrka. Precis som namnet säger så har det tidigare varit en skola. Det är ett hus i två våningar och flera lokaler. Här serveras kyrkkaffe och kaffe i samband med guidningar. Många väljer att ha dopkaffe och minnestunder här.

Bokning sker på pastorsexpeditionen, 0140-674 00.

Säby kyrka sommar. Foto: Jessica Henning
Säby kyrka interiör