Foto: Jessica Henning

Adelövs kyrka och församlingshem

Adelövs kyrka

Adelövs kyrka ligger vackert belägen omgiven av öppna fält mitt i Adelövs samhälle. Adelöv ligger 2,5 mil väster om Tranås. Vill du besöka kyrkan, ring oss på tfn 0140-674 00 för att boka tid.

Äldsta kända kyrka i Adelöv, möjligen från 1200, torde stått på samma plats som nuvarande. Den nuvarande kyrkan byggdes 1833 och är uppförd som en nyklassisk enkel hallkyrka med tunnvalv. Under 1900-talet har kyrkan i Adelöv genomgått flera omfattande restaureringar. År 1834 såldes Adelövs gamla kyrka på auktion, men de flesta inventarier av konstnärligt värde undantogs. Dessa pryder nu den nya kyrkan. Adelövs kyrka tar in 380 personer.

Så här ser Adelövs kyrka ut:

Följ med in i Adelövs kyrka här!

Adelövs församlingshem

Adelövs församlingshem ligger brevid Adelövs kyrka. Här har förskolan Änglagården sina lokaler. I församlingshemmet finns också en stor samlingssal och en mindre sal i anslutning till köket. Här är det bl a barnverksamhet flera dagar i veckan. Lokalerna används till kyrkkaffe, minnestunder, dopkaffe mm. Uthyrning av lokalen bokas genom pastorsexp. tfn: 0140-674 00

Adelvs kyrka vinter
Adelövs kyrka