Foto: Magnus Aronson/IKON

Dop som vuxen

Det är aldrig för sent att döpas, hur gammal man än är. Tankar, insikter och förändringar i livet kan ge ett närmande till tro och kyrkans budskap.

Dopet är ett löfte om att Gud finns där, trots brister och tillkortakommanden som man många gånger upplever. Dopet gäller hela livet och är ett löfte om Guds kärlek varje dag.

Dopet kan ske i en särskild dopgudstjänst eller i samband med gudstjänst i någon av församlingens kyrkor.

Välkommen att ta kontakt med någon av församlingens präster om du är intresserad och vill veta mer. Prästen träffar dig då på det sätt som ni bestämmer, och för att få veta mer om dopet och kyrkans tro, liv och lära. Den som döps som vuxen blir också samtidigt konfirmerad.

Är du som vuxen döpt men inte konfirmerad, är du välkommen att ta kontakt med någon av församlingens präster.