Sociala kassans julsatsning

SOCIALA KASSAN PÅ FRAMNÄS KÖPCENTRUM
För några år sedan initierade Framnäs köpcentrum ett samarbete med Sociala kassan. Det innebär att köpcentrats butiker bl a skänker matkassar och presentkort samt bjuder på enkelt fika. Sociala kassan har också fått synas i köpcentrats entré vid ett par tillfällen under november/december och där samla in pengar och informera om kassan.
Vid kassans ”monter” kan man skänka en slant, oftast via swish, men också genom att snurra på ”vinsthjulet”. Den som satsar en tjuga har chansen att vinna en påse skumtomtar. ”Högvinsten” är en matkasse som ”vinns” men genast skänks vidare till Sociala kassan, då köpcentrat för varje högvinst skänker en matkasse.

På plats finns representanter för Sociala kassan och tar emot gåvor i form av swish, kontanter, hygienartiklar och leksaker inför årets julutdelning.

Kyrkornas gemensamma sociala kassa är en samverkan mellan Svenska kyrkan (däribland Sunnersbergs församling), Missionskyrkan och Pingstkyrkan i Lidköping.

JULUTDELNING I NICOLAIGÅRDEN
Det här är en verksamhet som uppstår en gång varje år, strax före jul. Här finns också Frälsningsarmén i Lidköping med.
I Nicolaigården (Södra Kyrkogatan 8, nära S:t Nicolaikyrkan inne i stan) delas det som skänkts till Sociala kassan under senhösten ut: matkassar, julklappar/presentkort (max 200 kr) till barn och unga, hygienartiklar, kläder, leksaker.
Du kan lämna in saker vid två tillfällen.

GE BORT EN MATKASSE I JULTID
Fyll en vanlig pappkasse i valfri matbutik med livsmedel inför julhelgen.
Kassen lämnas sedan till Julutdelningen i Nicolaigården (se ovan)
Kassens innehåll: knäckebröd, litet paket smörgåsmargarin, kaffe/drickchoklad, pasta, pepparkakor, dricka (ex julmust), färdig gröt (i ”korvförpackning”), prinskorv/helrökt korv, julgodis/chokladkartong, ev ost och köttbullar.
Se till så långt det är möjligt att färskvarorna har hållbarhet över julhelgen.