Strängnäs stift får tre nya präster och åtta nya diakoner

På lördag, den 12 juni, viger biskop Johan Dalman tre nya präster och åtta nya diakoner till tjänst i Svenska kyrkan och Strängnäs stift. Vigningen sker i tre olika gudstjänster i Strängnäs domkyrka och live-streamas.

Vigning sker under förutsättning att kandidaterna klarar den examen inför domkapitlet som äger rum fredagen den 11 juni.

Med anledning av rådande restriktioner som tillåter ett begränsat antal personer i en offentlig sammankomst sker vigningarna i tre olika gudstjänster under lördagen: kl 10.00, kl 13.00 och kl 16.00.

Gudstjänsten sänds digitalt, via stiftets Youtube-kanal.

Kl 10.00 Diakonkandidater:
Magdalena Bryneson, född 1967, bosatt i Järna, tjänst i Nyköpings församling.
Johan Demarkesse, född 1964, bosatt i Stockholm, tjänst i Ösmo-Torö församling.
Karin Eckerdal, född 1976, bosatt i Nyköping, tjänst i Nyköpings församling.
Malin Lodin, född 1973, bosatt i Torshälla, tjänst i Torshälla församling.

Kl 13.00 Prästkandidater:
Victor Lidström, född 1986, bosatt i Älvsjö, som kommer att tjänstgöra året som pastorsadjunkt i Södertälje församling.
Vendela Sund, född 1997, bosatt i Uppsala, som kommer att tjänstgöra året som pastorsadjunkt Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.
Matti Tordsson, född 1967, bosatt i Örebro, som kommer att tjänstgöra året som pastorsadjunkt i Örebro Nikolai församling i Örebro pastorat.

En nyvigd präst tjänstgör som pastorsadjunkt i särskild introduktionsförsamling under sitt första år som präst. Därefter är hon/han behörig att söka tjänst i Svenska kyrkan.​

Kl 16.00 Diakonkandidater:
Marie Rydén Davoust, född 1966, bosatt i Strängnäs, tjänst i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.
Anna Engström, född 1969, bosatt i Trosa, tjänst i Södertälje pastorat.
Maria Mibson, född 1963, bosatt i Åkers styckebruk, introduktionstjänst 6 månader i Västra Vingåkers församling.
Lena Wiklund, född 1961, bosatt i Järna, introduktionstjänst i Daga församling.

För mer information
Charlotte Bachelder