Stor präst- och diakonvigningsdag!

Nyhet Publicerad

Mycket glädje när biskop Johan lördagen den 12 juni vigde åtta nya diakoner och tre präster till tjänst i Svenska kyrkan och Strängnäs stift.

Vigningarna skedde vid tre tillfällen under dagen i Strängnäs domkyrka. Några anhöriga fanns på plats i kyrkan och övriga kunde följa vigningsgudstjänsterna på internet.

Stort grattis och Guds välsignelse i ert arbete framöver!

Här de nyvigda tillsammans med biskop Johan Dalman:

Diakoner (vigdes kl.10)

​fr vänster:
Magdalena Bryneson, Järna, tjänst i Nyköpings församling.
Johan Demarkesse, Stockholm, tjänst i Ösmo-Torö församling.
Karin Eckerdal, Nyköping, tjänst i Nyköpings församling.
Malin Lodin, Torshälla, tjänst i Torshälla församling.

Präster (vigdes kl.13)

​fr vänster: (nedan)
Vendela Sund, Uppsala, som kommer att tjänstgöra året som pastorsadjunkt Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.
Matti Tordsson, Örebro, som kommer att tjänstgöra året som pastorsadjunkt i Örebro Nikolai församling i Örebro pastorat.
Victor Lidström, Älvsjö, som kommer att tjänstgöra året som pastorsadjunkt i Södertälje församling.

En nyvigd präst tjänstgör som pastorsadjunkt i särskild introduktionsförsamling under sitt första år som präst. Därefter är hon/han behörig att söka tjänst i Svenska kyrkan.​

Diakoner (vigdes kl.16)

​fr vänster: (nedan)
Maria Mibson, Åkers styckebruk, introduktionstjänst 6 månader i Västra Vingåkers församling.
Anna Engström,Trosa, tjänst i Södertälje pastorat.
Lena Wiklund, Järna, introduktionstjänst i Daga församling.
Marie Rydén Davoust, Strängnäs, tjänst i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.