Kreativa lösningar i Strängnäs stift med anledning av coronaviruset

Nyhet Publicerad Ändrad

Med anledning av coronaviruset finns anledning att se över verksamheten i Svenska kyrkan i Strängnäs stift. Många handlingskraftiga församlingar låter kreativiteten flöda.

Svenska kyrkan spelar en viktig roll som en av många aktörer som utgör samhällskittet i Sverige. I många församlingar diskuteras nu hur verksamheter kan anpassas, och inte ställas in.  Svenska kyrkan tar läget på allvar utan att underblåsa oron.

Verksamheten fortsätter - kreativiteten flödar

Samtidigt kvarstår kyrkans uppdrag att bidra till ett tryggt samhälle och hjälpa människor att hålla livsmodet uppe. Svenska kyrkan behöver fortsätta att be och uthålligt bidra till folkhälsa, motverka ensamhet och oro.

Just nu finns det många kreativa lösningar från församlingar runt om i vårt stift på hur verksamheten kan anpassas till de förutsättningar som nu råder. Här är bara några exempel:

• Utökad närvaro/öppettider i kyrkorna, fler tillfällen för bön i Torshälla, Mariefred och Nyköping.
  • Eskilstuna pastorat har skapat enkel väg att nå präst eller diakon hela dagarna på ett gemensamt telefonnummer.
  • Oxelösunds församling riktar sig särskilt till riskgrupper som behöver hjälp med att handla mat och medicin. Stallarholmens församling engagerar volontärer som kör ut matkassar och medicin.
  • Kafjärden, Nyköping och Adolfsbergs församlingar flyttar barnverksamheten utomhus.
  • Salems församling inbjuder till bibelpromenad istället för bibelsamtal i grupp
  • Åker-Länna församling förstärker redan existerande mötesplats utanför matbutiken.
  • Södertälje pastorat delar ut matlådor som kan hämtas men också köras ut vid behov.
  • Viby, Nikolai, Hölö-Mörkö, Grödinge, Stigtomta-Vrena församlingar och många fler sänder gudstjänster, böner och andakter på Facebook.

Håll dig uppdaterad

Folkhälsomyndighetens webbplats

Utrikesdepartementets webbplats

WHO:s webbplats med aktuell information om coronaviruset

Krisinformation.se

Det finns mer om stiftets rekommendationer för församlingar/pastorat på vårt intranät.