Foto: Tobias Fischer

BiskopTord Simonsson till minne

Biskop em Tord Simonsson har gått ur tiden, *1926 +2020

Tord Simonsson föddes den 13 februari 1926 i Loshult i Skåne. Han studerade teologi och tog teol kandidatexamen 1950. Fem år senare tog han en fil mag och blev 1958 teol dr och utnämnd till  docent i religionsfilosofi vid Lunds universitet. Hans avhandling bär titeln ”Face to face with Darwinism”.

Efter prästvigningen i Lund 1950 var hans först assisterande sjömanspräst i London, sedan komminister i Dalköpings församling och 1967-68 var Tord Simonsson utsänd av Svenska kyrkans mission i Malaysia.

Han var Strängnäs stifts biskop 1982-1989, och gjorde sig känd som en man som ville "kyrkans bästa". En biskop som långt hellre uppmuntrade de goda initiativen, än klandrade misstagen.

Biskop Tords herdabrev bar titeln ”Vind som bär”. Han visste att församlingarna hade olika förutsättningar, att samma mall inte kunde användas överallt. Däremot så blåser Andens vind överallt. Och med en segelbåt som bild uppmanade han församlingarna att inte rädas motvind.

Tord Simonsson blev 94 år. I tacksamt minnebevarad.

Läs mer om Tord Simonsson och Strängnäs stifts tidigare biskopar i boken ”Bakom bilderna”, Artos förlag 2019