Dop

- vägen ut ur dödens rike och in i livet, ingången till Kyrkan och början på en bestående gemenskap med Gud

Gud menade dig. Han vet vem du är. Du är begåvad - du har i gåva fått något som du är bra på. Och då vet förstås Gud också vad du heter. När du döps används dina egna namn - inte efternamnet som du har ihop med andra, utan bara dina egna.

Det namn du får när du döps är: ”kristen”. Du är kristen därför att du är döpt. 

Dopet är ett av kyrkans sakrament. Sakrament betyder helig handling. Att det kallas så beror på att det är något som instiftats av Jesus själv. En handling där ett jordiskt medel (vattnet) ger en andlig gåva (barnaskap hos Gud).  Det kristna dopet sker alltid med vatten och i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn.

Man kan bli döpt antingen som barn eller vuxen. När ett barn döps har föräldrar och faddrar ett ansvar att barnet kommer till tro på Jesus. När en vuxen döps svarar han eller hon själv och säger: Jag vill bli döpt. 

Dopklänning används oftast då barn döps. Färgen är vit - renhetens och glädjens färg. Dopklänningen är uppenbart för stor, det är avsiktligt. Symboliken innebär att vi får växa in i tron. Dopklänning i olika storlekar finns att låna av församlingen. 

Ta kontakt med f Johan Kalin om du önskar dopet för egen eller ditt barns del. Vi kikar på ett passande dopdatum och bestämmer en tid då vi kan träffas i ert hem för dopsamtal. 

Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud som jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.

Matteusevangeliet 28:18-20

I princip alla söndagar går bra för dop, antingen i församlingens gemensamma gudstjänst eller i en enskild dopgudstjänst. Flera dop kan förrättas i samma dopgudstjänst. Det är en glädje för församlingen och änglarna i himlen varje gång en människa blir upptagen till Guds barn.

Vill ni ordna en dopfest finns Sockenstugan tillgänglig. Ta kontakt med vaktmästarna.

Vill du veta mer om hur går ett dop till? Se Gudstjänstordning för dop!