Begravning

När en anhörig dör blir allting plötsligt annorlunda, oavsett om döden kommer hastigt eller väntat. Sorgen som kommer känns svår att hantera. Mitt i alltihop ska man dessutom hantera praktiska frågor om begravning och gravsättning.

Men det är inte nödvändigt att bestämma allt på en gång. Det finns tid att planera begravning och gravsättning i lugn och ro. Den som önskar kan ta kontakt med församlingens präst för hjälp och stöd. Det är också möjligt att anlita en begravningsbyrå för att hjälpa till med det praktiska. Begravningsceremonin är ett sätt att ta farväl och en viktig del i sorgearbetet.

Kyrklig eller borgerlig begravning?
Efter att en anhörig avlidit och man börjar planera begravningen är en viktig fråga att avgöra: Ska det vara en kyrklig eller borgerlig begravning? En bra utgångspunkt är att tänka sig vad den avlidne skulle ha velat. Kanske finns det nedskrivna önskemål att ta hänsyn till. När den avlidne inte tillhör Svenska kyrkan innebär det också en önskan om att inte begravas i Svenska kyrkans ordning, om inte särskilda omständigheter talar mot det. Det är också möjligt att gravsätta utan ceremoni.

Kyrklig begravning
Prästen som ska tjänstgöra vid begravningen tar kontakt med de anhöriga så snart som möjligt. Prästen har sedan ett samtal, oftast i hemmet, där anhöriga får berätta om den avlidnes liv och lägga fram sina önskemål. I Stenbrohult är det sed med själaringning för församlingsbor som gått bort. Det sker också en tacksägelse med klockringning i kyrkan, i samband med gudstjänsten i kyrkan på söndagen. När det är dags för begravningsgudstjänsten följs vissa moment, men utformningen sker efter samråd med anhöriga. Klockringningen kallar samman alla som ska delta och talar om att begravningen ska börja. Musik, sång och psalmer ger möjlighet att samla tankarna. Griftetalet, som riktar sig till de sörjande, tar upp frågor om livet, döden, sorgen och hoppet om evigt liv. Bibeltexter läses med tanke på situationen. Bönen är ett samtal mellan Gud och församlingen. Begravningsgudstjänst äger rum i Stenbrohults kyrka.

Borgerlig begravning
En borgerlig begravning kan utformas helt enligt egna önskemål. Man kan antingen kontakta en borgerlig förrättare eller välja att genomföra akten på egen hand. Upplysningar om borgerliga begravningsförrättare kan fås genom en begravningsbyrå eller via kommunen. För borgerliga begravningar finns sockenstugan att tillgå. Skulle lokalen inte räcka till, kontakta begravningsbyrån eller kyrkogårdsförvaltningen.

Minnesstund
Efter begravningsgudstjänst eller borgerlig begravning är det vanligt att begravningsgästerna samlas till minnesstund. Här finns möjlighet för gästerna att träffas och dela minnen av den avlidne. För den som önskar och i mån av tillgänglighet tillhandahåller vi lokaler i sockenstugan. Kontakta vaktmästarexpeditionen för bokning av sockenstuga, tel. 216 23.

Boka begravning
Begravningsakt bokas genom att kontakta pastorsexpeditionen. Fasta begravningstider: torsdagar och fredagar 11.