En liten pojke i vit skjorta och grön fluga doppar sina fingrar i dopfuntens vatten.

Planera ett dop

I kyrkan är dopet alltid glädje och fest. Det kan göras enkelt, med få förberedelser om man vill eller som en fest med släkt och vänner samlade.

Här finns några punkter som kanske kan vara en hjälp för dig att förbereda dopet.

INFÖR SAMTALET MED PRÄSTEN
Tänk gärna igenom vilka frågor du har kring dopet. Vilka önskemål du har om psalmer och musik. Finns det någon i familjen eller en vän som du vill ska läsa något i kyrkan?

PÅ DOPDAGEN
Vem ansvarar för familjens kamera? Tag gärna bilder efter gudstjänsten kring dopfunten, glöm inte att ha med dopljuset. Är det ett barndop, ta med ombyteskläder för barnet, och allt annat som du kan behöva.

Barn är alltid välkomna i dopgudstjänsten. De får gärna röra sig i kyrkan, läsa en bok, rita, eller göra något annat. Tag gärna med något som barnen tycker om att göra. Barnen kan också vara aktiva i själva gudstjänsten genom att t ex dela ut psalmböcker eller hälla upp dopvatten.

ANNAT ATT FUNDERA PÅ
Hur vill du ha dopdagen?
När vill du ha dopet?
Vilken kyrka vill du vara i?
Vilka ska vara med?
Vill du ha faddrar och vem ska du i så fall fråga?
Vilka psalmer vill du ha?

Klädsel - enligt gammal tradition har den som döps vit klädsel vid dop, men du väljer helt själv. Det finns dopklänningar att låna och är det en ungdom eller vuxen som ska döpas kan vi låna ut en konfirmandkåpa.

Hur vill du fira efter gudstjänsten? Ska det vara ett dopkalas? Var ska det vara, vad ska vi bjuda på, vem kan vi be om hjälp?