En kyrktupp på ett tak mot blå och molnig himmel.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Lokalförsörjningsplan

Här kan du läsa Slaka-Nykils lokalförsörjningsplan.

Alla församlingar och pastorat ska göra en lokalförsörjningsplan för att säkra att det finns ändamålsenliga lokaler för verksamheten och att resurserna används på ett effektivt sätt.

I november 2021 fastställde Slaka-Nykils Kyrkofullmäktige förslaget till lokalförsörjningsplan. I planen finns en lista med åtgärder på både kort och lång sikt. Det som ligger närmast i tiden är en översyn av verksamhet och behov i våra församlingshem.

Under våren och sommaren jobbar vi intensivt med att kartlägga och utvärdera vilka behov församlingarna har och, inte minst viktigt, se över vilket skick respektive fastighet är i.

Det första steget i processen är tre frågor som ställs till församlingsråden, ideella medarbetare, lokala föreningar och anställda i pastoratet i en enkät.

Frågorna är:

- Vad betyder församlingshemmet för dig?
- Hur tycker du att vi ska använda församlingshemmet?
- Vad behövs i församlingshemmet för att det ska uppnås?

Ulrika församlingshem är först ut i processen och det har kommit in flera bra ideér och synpunkter. Nu ska en fackmannamässig besiktning genomföras och sedan tas beslut om fortsättningen utifrån svaren på frågorna och resultatet av besiktningen.

Senare i vår fortsätter arbetet med övriga församlingshem i pastoratet.

Här kan du läsa lokalförsörjningsplanen.

Har du idéer?

Alla synpunkter, idéer och förslag är välkomna i processen. Hör av dig till pastoratets fastighetsansvarige Christer Andersson.