Foto: Joseph Pearson/ Unsplash

Pilgrim

Herre, visa mig din väg och gör mig villig att vandra den

Många kristna gör såkallade pilgrimsvandringar till heliga platser. Det har vi gjort i hundratals år.
En sådan vandring kan vara kort eller lång, vi vandrar tillsammans med andra och delar tankar eller i ensamhet och tystnad.
Säkert har du hört talas om att man vandrar till Spanien, men en pilgrimsvandring kan vara en skogspromenad på hemmaplan.

Begreppet Pilgrimsvandring finns i de flesta religioner.
Det är allmänmänskligt att vandra och söka.

Genom vår församling går en del av Pilgrimsled Skaraborg.
Det är den del som går mellan Husaby och Lidköping

Men den är en del av det större nätverk av leder som har riktningen mot det gamla pilgrimsmålet Trondheim i Norge. Det var på medeltiden ett av de största pilgrimsmålen i och även idag vandrar många pilgrimer dit.
Från Lidköping fortsätter leden över Kålland via Läckö och Lurö vidare upp i Värmland och Norge.
Söderut går leden från Husaby mot Skara Varnhem och vidare både mot Vadstena och söderut i Europa via Jönköping eller Göteborg.

St Olofs märket

Leden är märkt med St Olofs märket.

Här finns fler vandringar

Natur i Skara stift
Om pilgrimsvandring, stiftsreservat och kulturmiljöer

Sunnersbergs församling

Götene pastorat

Pax et Bonum!

(frid och allt gott)

Alla är vi på samma vandring ~den som kallas Livets väg.

Lilla pilgrimsboken - verbum