En man sitter och samtalar med en kvinna över en kopp kaffe.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Kaffetåren – fikaträffar som rymmer både sorg och skratt

Kravlös fikagemenskap för dig som mist en nära anhörig.

Att hitta tillbaka till livet när en partner eller nära anhörig gått bort kan ta tid och för människor runtomkring rusar vardagen vidare. På Kaffetåren får du möta andra i samma situation för en stunds kravlös gemenskap där både sorg och glädje får lika självklar plats. Vi fikar, pratar, skrattar och gråter i den mängd som passar.

Kaffetåren är ingen sorgegrupp, men kanske en fortsättning för dig som varit med i en eller som vill hitta en gemenskap där du inte behöver förklara hur det känns.

Kaffetåren träffas vanligen i ”Gläntan” i Sävar kyrka en eftermiddag i månaden. Datum och tider för planerade träffar hittar du i församlingens kalender. Du behöver inte anmäla dig i förväg och är med när det passar dig.

Mer för dig som mist en anhörig

Sorgegrupp - när du mist en nära anhörig

Att förlora en anhörig väcker många tankar och känslor. Det kan vara till hjälp att dela och samtala om dessa känslor tillsammans med andra i en grupp.

En kvinnlig diakon med grön frimärksskjorta och diakonemblem om halsen står i dörröppningen och välkomnar en besökare.

Samtal och stöd

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Om sorgeprocessen

Sorgen är en process – ett tungt och svårt arbete att ta sig igenom. Men det måste göras. Och även om sorgen inte går över, lär vi oss att leva med den.

Ett barn sitter i en gunga med händerna för ansiktet.

Stötta ett barn i sorg

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Några råd är att använda raka ord, säga som det är och utgå från barnets egna frågor.

En kvinna sitter utomhus och håller på med sin mobiltelefon.

Att sörja på nätet

Sörjer du hellre på nätet än vid graven? Det är du inte ensam om. Men vad händer när sorgen förflyttas till nätet? Kan man ge ett sorgebesked på Facebook?