Raka gatan podcast

Lyssna på Raka gatan - En podcast från Salems-, Vantörs- och Nyköpings församlingar.

Om Raka gatan podcast

Vad är meningen med livet? Hur luktar ett lik? Vad är egentligen en kräkla? Det är några av frågorna som tas upp i podcasten Raka gatan. Podcasten är ett samarbete mellan Salems församling, Vantörs församling och Nyköpings församling. I podcasten pratar Vantörs kyrkoherde Jennie Wall, kaplan Johan Hansson från Nyköpings församling och Salems kommunikatör Carin Traumer om allt från kultur, samhälle, nutidsfenomen och kyrkskvaller.

Raka gatan finns att lyssna på i Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts och Podbean. Du kan också lyssna direkt via hemsidan i den lyssningsbara listan här nedan.

I väntan på nya avsnitt av Raka gatan kan du här hitta ett flertal andra poddar från församlingar inom Svenska kyrkan.

AVSNITT 13: We're back!
En annan slags Treenighet – Nyköping, Salem och Vantör poddar ihop. I detta avsnitt avhandlar vi både nya psalmboken och romantik på äldre dar.

AVSNITT 12: Sommar med Johan
”Du ska bli präst”
Vad ligger bakom beslutet att bli något så pass udda som präst? I sin sommarpodd delar Johan med sig om sina barn- och ungdomsdrömmar om att jobba som polis, illustratör eller kanske till och med rockstjärna. Hur planerna sen – via en kallelseupplevelse i ungdomen – slutligen landade i prästyrket.

Johan Hansson har varit präst i Salems församling i knappt fyra år. Han prästvigdes 2014 efter att ha varit bibliotekarie i nästan 15 år.

AVSNITT 11: Sommar med Jennie
”Jag stod i en pöl av vatten och blod..." I sin sommarpodd delar Kyrkoherden sina tankar om tvåsamhetsnormen, hur saker inte alltid blir som man tänkt sig, men att det kan bli bra ändå och att det finns änglar som bär när livet utmanar. Jennie Wall har varit kyrkoherde i Salems församling i 4,5 år, hon är ensamstående med två barn och har medverkat i SVT:s dejtingprogram Tro hopp och kärlek.

AVSNITT 10: Sacred attraction
Vi diskuterar naked attraction och om den sanna nakenheten är med eller utan kläder. Johan och Jennie delar både vemod och förväntningar nu när de ska sluta i Salems församling. Och så tar vi reda på vem Salems nya Kyrkoherde Ylva Jansson egentligen är.

AVSNITT 9: Allt är kött!
Ett riktigt köttigt avsnitt där vi pratar onani, arrangerade äktenskap och funderar över ärkebiskopskandidaterna. Vi ber om ursäkt i förväg för att vi glömde alla diakoner i ärkestiftet.

AVSNITT 8: Döden. Döden? Döden;
Snart är det påsk och vi snackar passion som lidande snarare än orgier. Leder passion till ond bråd död? Vi diskuterar också kyrkans syn på dödshjälp och om det går att rättfärdiga dödsstraff.

AVSNITT 7: Bröllopsbonanza
Detta avsnitt är ett riktigt bröllopsbonanza där vi svarar på alla frågor som rör vigsel i kyrkan. Johan berättar dessutom om den gången då han själv som vigselpräst blev uppraggad på bröllopet.

AVSNITT 6: Dop, sekter och Pippi Långstrump-präster
Vi pratar om hur kyrkan syns och framställs i media och om Kodjo Akolors önskan att bli döpt i direktsändning. Vi diskuterar också hur många olika prästsorter det finns och reder ut vilken prästsort Jennie, Johan och biskop Dalman är.

AVSNITT 5: Det stora vinterbadet

Raka bort ögonbrynen, hoppa bungy jump eller simma bland hajar? Vad är vi beredda att göra för vår tros skull? Johan och Jennie har vinterbadat i -6c till förmån för Act Svenska kyrkan, men så är också präst Sveriges farligaste jobb. Dock konstaterar vi att det ändå är roligare att vara lutersk präst än buddistmunk.

AVSNITT 4: Griljering, artificiell intelligens och uppblåsbara Barbara

Hur ska vi hantera Artificiell Intelligens, vad händer med tilliten när allt kan avfärdas som fake news och deepfake? Och vad är egentligen en sexrobot? Det är några av ämnena vi avhandlar i detta avsnitt.

AVSNITT 3: Får vi kalla oss poddare nu?

Vi går igenom vilka titlar Johan egentligen har. Jennie och Carin delar med sig av hur de hamnade i kyrkan och så reder vi ut när man egentligen får börja julpynta.

(Ett lite senare publicerat avsnitt på grund av sjukdom.)

AVSNITT 2: Firar Helge Fossmo singles day?

I detta avsnitt snackar vi om dödstrender, händelserna i Knutby och tar reda på vad en piscina egentligen är.

AVSNITT 1: Skilsmässofejs och ofrivilligt celibat

Vi pratar incels, ensamhet och post-coronadepp. Dessutom har vi äntligen kommit på orsaken till varför Jennie fortfarande är singel.

TRAILER: Vi kör

Två präster och en kommunikatör presenterar sig och starten av en ny podd.