Kyrkogårdsåret

Här kan du läsa mer om hur kyrkogårdsåret ser ut i Roslagens östra pastorat. När gör vi vad?

Januari

Fakturor gällande förlängning av gravrätt skickas ut.

Februari

Fakturor för gravskötsel skickas ut.

Mars

Den 15 mars är senaste datum för beställning av komplett skötselpaket inklusive penséer.

Vårstädningen startar.
På gravplatser med skötselavtal* plockas vinterdekorationer bort och rabatterna förbereds för vårplantering.
Gravsättning i minneslundar återupptas efter vinteruppehållet.

Maj

Vattnet ute på kyrkogårdarna sätts på. Penséplantering på skötselgravar.
Jämning och grässådd av gravkullar efter jordbegravningar från föregående år mellan januari och augusti.
Återlämnade gravar tas bort.

Sommarblomsplanteringen är klar till midsommar.

Sommarblommorna på skötselgravar tas bort om det har varit frost.
Jämning och grässådd av gravkullar efter jordbegravningar från föregående höst och vinter.

Höststädning och dekoration av skötselgravar inför Allhelgonahelgen.
Utskick av erbjudanden om förlängning av gravrätt samt erbjudande om förlängning eller omskrivning av gravskötselavtal.

November

Alla Helgons Dag. Kyrkor och kapell är öppna för ljuständning, musik, bön och andakt.
Vattnet ute på kyrkogårdarna stängs av inför vintern. Observera att vid ihållande köldgrader kan vattnet behöva stängas av i förtid.

*Notera att gravar med skötselavtal vårdas mellan april-Allhelgonahelgen.