Närbild på en stenduva på en gravsten.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kyrkogårdsförvaltningen

Vi sköter begravningsverksamheten i Roslagens östra pastorat. Vi ansvarar även för drift och underhåll av alla begravningsplatser. Välkommen att kontakta oss på kyrkogårdsförvaltningen om du har gravfrågor.

Vi söker anhöriga till gravsatta på våra kyrkogårdar

Kyrkogårdsförvaltningen har satt upp skyltar på vissa gravplatser med uppmaningen ”Släktingar eller bekanta ombedes kontakta kyrkogårdsförvaltningen” i enlighet med de administrativa rutiner som finns för att leta rätt på gravrättsinnehavare.

Före den 1 april 1991 fanns ingen skyldighet för gravrättsinnehavare att anmäla sitt gravrättsinnehav till kyrkogårdsförvaltningen/församlingen. För att möjliggöra för den eller de närstående som önskar anteckna sig som gravrättsinnehavare till gravplatsen vill kyrkogårdsförvaltningen komma i kontakt med er.

Får inte kyrkogårdsförvaltningen kontakt med någon intressent kan gravplatsen komma att betraktas som återlämnad. Det kan medföra att gravanordningen tas bort.

Listor på de gravar som saknar innehavare finns uppsatta på anslagstavlan vid respektive kyrka. Du/ni kan också ringa kyrkogårdsförvaltningen för mer information, tel: 0176-799 10 måndag-fredag 9.00-12.00 eller e-post: rop.kyrkogardsforvaltningen@svenskakyrkan.se alternativt post till adress: Kyrkogårdsförvaltningen, Norrtäljevägen 674, 761 73 Norrtälje

Vi ger aldrig ut uppgifter om vem som är gravrättsinnehavare.

Kyrkogårdsförvaltningen är den enhet som under kyrkorådet administrerar begravningsverksamheten och svarar för underhåll och förvaltning av pastoratets samtliga kyrkogårdar.
I menyn ovan finner du mer information om exempelvis vad som ingår i kyrkoavgiften, vem som anvarar för vad och vilka olika gravskick som erbjuds i Roslagens östra pastorat.

Hittar du inte svaret på din fråga kan du ringa oss, så hjälper vi dig!

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Telefon: 0176-799 10
E-post: rop.kyrkogardsforvaltningen@svenskakyrkan.se

Öppettider:
Helgfria vardagar, måndag-fredag 9.00-12.00.