Flyktingförläggningen i Grännaforsa 2015-2017
En mulen novemberkväll 2015, viker en stor fullsatt buss av från Kronobergs hed och ned i backen mot Grännaforsa. Passagerarna är trötta, några sover redan. Bakom sig har de ett äventyr, omöjligt att beskriva. De har färdats till fots, med bil, med tåg och över Medelhavet i osäkra gummibåtar. Allt har de lämnat bakom sig. De har tagit farväl av vänner och släktingar som fortfarande var i livet när de gav sig av på den vådliga resan. Deras hem har slagits i spillror, hela städer har blivit sönderbombade. Det enda som fortfarande lever är deras hopp hoppet om ett bättre liv för dem själva och deras barn, hoppet om en ljusare framtid där deras familjer ska kunna få leva i trygghet och fred.
Bussen bromsar in och stannar utanför ett vitt trähus; ett större boningshus och ett mindre annex. Detta ska bli deras nya hem i 1 ½ år framöver. Det är en enkel förläggning, med vandrarhemstatus. Det är tak över huvudet och skydd i kylan. Här finns sängar att sova i, man kan ta en dusch och det serveras mat. De har inga krav eller förväntningar på standard. De är glada att de äntligen får vila och komma till ro efter den långa flykten. De är djupt tacksamma. Det är 60 personer, varav 25 är barn, som stiger in i Grännaforsars första asylboende i historien. Familjerna kommer från Syrien, Afghanistan och Somalia.
Ett par tonårspojkar står på trappan och röker. Mycket av vår tid tillsammans med dem, kommer att handla om att lära dem av med denna ovana. Samtidigt, kommer vi att få större förståelse för vilken ångestdämpande effekt nikotinet har för människor med svåra trauman.
Framåt midnatt lyser några få lampor i fönstren. Ett par tonårspojkar står på trappan och röker. Mycket av vår tid tillsammans med dem, kommer att handla om att lära dem av med denna ovana. Samtidigt, kommer vi att få större förståelse för vilken ångestdämpande effekt nikotinet har för människor med svåra trauman. Vi kommer att lära känna varandra. Vi kommer att skoja om varför det anses olämpligt att äta gris, varför nötkött är att föredra och vad som är att betrakta som haram ( ”förbjudet, helt otillåtet för en muslim”) . Vi kommer att skratta åt allt det där som är så laddat, allt det där som det finns så mycket fördomar och rädslor omkring. Vi kommer att sjunga och träna svenska i Missionskyrkan. Vi kommer att ha glädjefest med musik och dans i Grännaforsa, för att fira Ramadans slut. Någon kvinna kommer att lägga av sin slöja. Vi svenska kvinnor kommer att prova slöjan och fnissa, precis så som goda vänner gör. Vi kommer att lära ut vikten av att alltid cykla på höger sida, att ha på sig reflexväst även när det är ljust och spänna fast bilbältet också på bussen. Vi kommer att sätta på strumpor på barnen som springer barfota med foppatofflor i 10 graders kyla.
Men om detta vet vi ingenting ännu. Än så länge är de främlingar, de står där vid askkoppen framför sin nya bostad i Grännaforsa.
Ägaren för Grännaforsa asylboende heter Stefan Johansson, han driver verksamheten genom företaget Rosenhill i Älmeboda. Tidigare har lokalerna brukats som vårdboende för psykiskt funktionshindrade. Under perioden som asylboendet drivs finns fyra anställda :Mubarak, Kaba, Allan och Ervin. Personalen sköter städning och matservering och hjälper de boende med att ringa till Vårdcentral och Tandläkare, informera om busstider och mötestider med Migrationsverket. Allteftersom frivilliga i närområdet kommer att engagera sig i de asylsökandes livssituation, kommer det i praktiken bli de som hjälper till med de mesta av kontakterna med samhället; skola, barnomsorg, fotbollsträning och andra fritidsaktiviteter.
Kort efter det att flyktingarna anlänt till Grännaforsa finns Svenska kyrkan och en grupp frivilliga på plats, för att välkomna de nyanlända. Strax därefter startas en sånggrupp för barnen på förläggningen. Detta blir den första bekantskapen med det svenska språket, sånger och ramsor. Föräldrarna satt med sina barn och alla sjöng.
Strax för jul inbjöds alla till en julfest i Missionskyrkan. Några av kvinnorna åkte ivg till en av de arabiska matbutikerna i Alvesta. I affären bjöds det på arabiskt öl, alkoholfritt förstås, alkohol är haram. Det blev lamm, grönsaker och massor av spännande örter och kryddor. Många svenskar mötte upp, det var 90 personer som firade jul ihop. Sedan kom tomten med julklappar. Oj oj oj så mycket presenter som människor i Moheda hade skänkt! Glädjen var stor!
Under den här tiden har många känt stolthet över alla svenska traditioner. Det har varit högtidligt att få föra våra seder och bruk vidare. Första advent, Lucia, jul, nyår, påsk, valborgmässoafton och midsommarafton firades.
Missionskyrkan upplät sina lokaler till Språkcafé varje torsdag. Där var hög ljudnivå, kaffe, bullar, skratt och språkträning. Detta blev den fasta punkten för människorna i Grännaforsa, och vi som fick förmånen att engagera oss i detta arbete berikades tusenfalt. Också på Moheda bibliotek bedrevs språkundervisning.
En av de riktigt stora planerna som förverkligades var ett vänfamiljsprojektet. 14 Grännaforsafamiljer fick sin egna svenska vänfamilj. Här knöts vänskapsband för livet. Tillsammans gjordes utflykter, lagades mat och umgicks med släktingar och vänner, allt för att främja integration och språkutveckling.
Flyktingarbetet i Moheda stöddes av många enskilda, företag och organisationer; Alvesta kommun, Växjö stift, Moheda pastorat, Slätthögs kyrkliga syförening, Mistelås kyrkliga syförening, Majblommekommitteén Ör, Tillväxtverket, ICA Supermarket Moheda och församlingskollekter. Tack vare ekonomiska bidrag kunde många större evenemang genomföras; vårutflykt med grillning och lek på badplatsen Svanebro i Ör, vårdag med grillning och blomsterplantering på förläggningen, utflykt till cirkusföreställning på Tyrolen, utflykt till mångkulturell folkfest i Alvesta, utflykt till scoutgården i Alebäck, matlagningskurs i Växjö och utflykt till Leos lekland i Växjö.
En stor del av volontärernas engagemang handlade om insamling av cyklar, skor, kläder och leksaker. Arbetet med cykelprojektet var omfattande. Cyklar skulle samlas in och repareras och delas ut. Alla barn fick sin egen cykel och de flesta vuxna fick också cyklar allt eftersom.
En av höjdpunkterna sommaren 2016 var fotbollskolan för alla barnen på Moheda Ifs idrottsanläggning. Det var glada och stola barn som cyklade iväg i en fin rad, naturligtvis med reflexväst och cykelhjälm på. De äldre ungdomarna var med som ledare, ett uppdrag som de växte i.
Levnadsförhållandena på förläggningen var inte alltid lätta. Maten höll inte någon högre kvalitet. Frustrationen över att inte ha ett eget hushåll var stor. Mat och kaffe tillreddes på badrummen. Under en period tog vattnet i brunnen slut och det droppade bara lite ur kranarna. Under den tiden gick de boende upp i backen till Grännaforsa hälsokälla och hämtade sitt vatten där, i flaskor och dunkar. Några av vänfamiljerna levererade vatten till sin familjer. Under hela boendetiden vilade en stark avloppslukt över hela förläggningen.
Julen 2016 avrundades gemenskapen med alla Grännaforsafamiljerna. Det ordnades en stor högtidlig julfest på Logen i Moheda, dans kring granen, mat, julgodis, tomtebesök och luciatåg. Många ögon tårades denna eftermiddag. Avskedet låg i luften. Flera familjer började få sina uppehållstillstånd, en del permanenta och en del tidsbegränsade. Flyttlassen började gå från Grännaforsa, till Alvesta, Älmhult, Konga och Stockholm. Det ena rummet efter det andra tömdes på asylboendet och det ekade tomhet i korridorerna. Alla var lyckliga och förväntansfulla att få komma vidare till egna lägenheter. Men det var vemodigt för alla, tårarna rann och många kramar utväxlades.
I mitten av februari 2017 rullade den sista bussen från Grännaforsa, med de tre sista familjerna. Det var en märklig känsla och stå vid vägen och vinka farväl. En viktig historisk epok i Mohedas historia hade nått sitt slut.
I huset, i dalen, i Grännaforsa, lever många minnen kvar, barn och vuxna vi lärde känna, och som vi aldrig kommer att glömma; Khalil, Thaeer, Fadia, Nour, Jamal, Modar, Nermin, Fatime, Morad, Walla… De gjorde outplånliga avtryck i mångas hjärtan.
Det sista orden som blir kvar i luften är de arabiska ” Ensha Allah”, Må Gud välsigna oss.
Heidi Sydmark, präst Moheda