Ny kyrkoherde välkomnas i Revsunds kyrka

Bräcke-Revsunds nye kyrkoherde Jesper Watanen ser sig som en lagspelare. – Kyrka är man tillsammans, säger han. På söndag välkomnas han officiellt till församlingarna under gudstjänsten i Revsunds kyrka.

Jesper Watanen är 38 år, har verkat som präst i olika församlingar i Jämtland sedan 2016 och har en bakgrund som företagare och personalvetare.
– Jag har förhoppningen att jag med den kompetensen kan bidra till att kyrkan är en bra arbetsgivare, en bra arbetsplats, säger han.
Han ser det arbetet som en uppgift som många kan bidra till och uttrycker stor tacksamhet över ”de underbara personer som finns i kyrkan som anställda, förtroendevalda och ideella medarbetare”.
– Tillsammans kan vi bidra till en bättre kyrka och till bygden i stort, säger han.

Jesper Watanen är uppväxt i Skåne. Den jämtländska miljön och möjligheten till friluftsliv gjorde att han och hustrun flyttade norrut 2007. Familjen, som också består av tre barn, är bosatt på Frösön.

Söndag 4 oktober tas Jesper Watanen officiellt emot som kyrkoherde i samband med gudstjänsten klockan 11 i Revsunds kyrka. Mottagandet leds av kontraktsprost Håkan Toresson. Gudstjänsten direktsänds på pastoratets hemsida, eftersom coronapandemin begränsar antalet deltagare på plats i kyrkan.

Bräcke-Revsunds pastorat består av två församlingar: Revsund, Sundsjö, Bodsjö församling och Bräcke-Nyhems församling.

Kajsa Åslin

Jesper Watanen, ny kyrkoherde i Bräcke-Revsunds pastorat. Foto:Privat
Jesper Watanen, ny kyrkoherde i Bräcke-Revsunds pastorat. Foto:Privat Öppna högupplöst bild