Stora kyrkan
Foto: Petter Frisell

Stora kyrkan

Den 14 juli 1940 invigdes Östersunds nya kyrka - eller som den senare kom att kallas: Stora kyrkan. Här är människor välkomna att sitta ner en stund i stillhet eller tända ett ljus. I kyrkan finns också flera konstverk att se på, bland annat den 170 kvadratmeter stora altartavlan.

Öppettider
Stora kyrkan är öppen alla vardagar 11.00-15.00. Välkommen in!

GUDSTJÄNSTER
Normalt har församlingen följande gudstjänster i Stora kyrkan:

Söndag
Högmässa kl 11.00

Morgonmässa kl 8.00

Aktiviteter i Stora kyrkan och Församlingsgården (vid Stora kyrkan)

Ett litet barn spelar på en tamburin som ligger på en röd matta. Andra barn och vuxna sitter runt omkring.

Öppet kyrkis 0-3 år

Vår öppna förskola. Vi leker, pysslar, pratar om livet, sjunger tillsammans vid en liten samling, fikar och umgås med varandra. I första hand för små barn tillsammans med vuxen men även äldre syskon är välkomna.

Baby/barnrytmik & sånglek 0-5 år

Musiklekar med rörelse och sång. En sångstund som vill leka, vagga, trösta, bekräfta och beröra. Trudelutter till närhet och samhörighet mellan dig och ditt barn.

Barnkör

Barn/ungdomskörer från 6 år

Sjunga i kör är inte bara musik utan minst lika mycket kompisar, skratt, skoj och gemenskap.

Veckomässa

Torsdagar kl. 18:30 i Stora kyrkan firas en mässa med ungdomlig touch.

Ungdomshäng

Kom och häng med oss i Stora kyrkan, du som är 13 år och uppåt. Öppet varje torsdag kl 15:30-20:00.

Gemenskap, träff

Träffpunkten

Det är alltid trevligt att ha en stund i veckan att se fram emot. Välkommen till Träffpunkten, en mötesplats för dig som vill träffa andra och umgås.

Mariakören

Mariakören är en damkör för vana körsångare. Vi håller ett relativt högt tempo och utvecklas tillsammans.

Stora kyrkans Kammarensemble

Kammarensemblen är vår mest avancerade vuxenkör med mycket hög ambitionsnivå.

Motettkören

Stora kyrkans Motettkör

Motettkören är en blandad kör med fasta platser och höga ambitioner.

Se dig runt i Stora kyrkan!

Med vår 360-gradersbild kan du se dig runt i Stora kyrkan
Stora kyrkan interiör

Stora kyrkan liknar inte någon annan kyrkobyggnad i hela Jämtland.

Kyrkan ritades av arkitekten Lars Israel Wahlman och invigdes 1940 av biskop Torsten Bohlin.

Wahlman skriver själv: ”Det är alltigenom en ny kyrka jag velat att ni skulle hava, icke en gammal arkitektur, ett helt jämtländskt besjälat tempel, stort och luftigt och harmonierande med landskap och folkkynne så som jag förstått dem.”

Utformning
Traditionella kyrkliga symboler lyser nästan helt med sin frånvaro i inredningen. Dem finner man istället i textilierna. I själva kyrkorummet dominerar den svensk-norska historien. Redan i den pampiga huvudportalen möter besökaren en bildserie över Jämtlands kristnande. Det är Brunflosonen och skulptören Olof Ahlberg, som levandegör såväl Olav den helige som Olof Skötkonung. Här finns också den mytiske Arnljot Gellinger och, naturligtvis, den Östmund Gudfastson som enligt runstenen på Frösön kristnade Jämtland.

Minnesljusbäraren tar 72 ljus och är tillverkad av Christer Wall på Hults smide i Östersund.

Läktarorgeln är en av de större i Norrland och helt handgjord av Grönlunds orgelbyggeri i Luleå.

Ryamattan från 1936, som hänger på södra väggen, har vävts av kvinnor som var patienter på Frösöklinikerna.

Dopfuntens formgivare är Sune Overud från Odensala. Glasskålen är gjord på Storsjöhyttan i Östersund.

Altartavlan är Östersunds största konstverk med en bildyta på 170 kvadratmeter. Motiven i altartavlan är hämtade ur Jesu liknelser i evangelierna. Konstnär är professor Hilding Linnqvist, en av Sveriges främsta naivistiska konstnärer. Han blandade motiv från olika tider och platser. Ett exempel på det är jungfrun i berättelsen som bär jämtländsk folkdräkt. Tavlan målades al fresco mellan 1939 och 1940 och var sin tids största muralmålning i Sverige.

Besöksadress: Rådhusgatan 45.

Vi i Stora kyrkan och Församlingsgården