Ljusspel och orkester i Stora kyrkan Östersund
Foto: Håkan Wike

Musik i kyrkan

Svenska kyrkan i Östersund erbjuder ett brett utbud av olika konsert- och musikevenemang i egen och andras regi. Slå dig ner och njut. Alla arrangemang där Svenska kyrkan är huvudarrangör har fri entré.

Lunchkonserter

Tid: Onsdagar, 12:00
Plats: Gamla kyrkan

Alltid i Gamla kyrkan på onsdagar klockan 12:00. Programlängd är cirka 45 minuter. Fri entré. I samarbete med Estrad Norr.

Körkonsert med Damkören SALT och Decibel

Tid: 28 sept 18:30
Plats: Gamla kyrkan

En färgsprakande körkonsert med Östersundskören Decibel som gästas av Damkören SALT från Stockholm.  De bjuder på ett varierat program med allt från svängiga polskor och jämtländsk körlyrik till moderna klassiker signerade Beatles, Laleh och Imogen Heap.

Fri Entré i samarbete med Sensus

Foto: Magnus Aronson /Ikon

Trons kraft -  helgmålskonsert

Tid: 5 oktober, 18:00
Plats: Stora kyrkan

Mariakören och medmusiker Tomas Nyqvist på slagverk och Mattias Nordqvist på klaviatur.

Tema ”Trons kraft”  är temat på efterföljande söndagens gudstjänst

Konsert med Octava

Tid: 19 oktober,  18:00
Plats: Stora kyrkan

Kammarkören Octava sjunger under ledning av Maria Sjöstedt Björs. Mirella Sarp, orgel.

Metallfärgade orgelpipor. En person syns suddigt i förgrunden.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Orgelveckan 2024

Tid: 6-9 november
Plats: Mer information snart.