Foto: Robert Danielsson

Filmen om Roslags-Kullas spira

Dokumentärfilmaren Roger Persson har följt det komplicerade arbetet med restaureringen av den skadade spiran. Se filmen här!

Stormen Alfrida krökte spiran på Roslags-Kulla kyrka. I september 2020 lyftes den restaurerade spiran de 30 meterna för att återförenas med hjärtstocken. Dokumentärfilmaren Roger Persson följde det komplicerade arbetet och dokumenterade det gedigna hantverkskunnandet.

Robert Danielsson har varit projektledare och haft en central roll genom hela arbetsprocessen.

– Nu kommer folk att kunna säga: ”Ja, men så där har det ju alltid sett ut” och det var ju det som var meningen, säger Robert.

Konstfilmer från Roslags-Kulla kyrka

Roslags-Kulla kyrka har inte mindre än åtta kungliga porträtt. Dessutom finns många tavlor från tidigt 1600-tal. Kyrkan har ett nära samband med Wira bruk. Här får du se mycket av det och annat intressant.