Foto: Gustaf Hellsing

Lilla Frälsarkransen för barn

En dag var en man som hette Martin ute på sjön. Havet var alldeles lugnt men plötsligt blev molnen mörka och vågorna större. Läs berättelsen om hur Frälsarkransen kom till.

En dag var en man som hette Martin ute på sjön. Havet var alldeles lugnt men plötsligt blev molnen mörka och vågorna växte sig höga. Han blev rädd. Stormen tjöt omkring honom, men som av ett under stötte hans lilla fiskebåt på land och han kunde stiga ur. Han beslöt sig för att utforska ön och att hitta en plats att vila sig. Så hittade han en gammal stuga omgiven av träd. Det var en lugn plats. Han kände sig trygg och tacksam att han undkommit stormen och började tänka på Gud. Inne i stugan hittade han några pappersark och även färgpennor. Medan han tänkte på Gud och tackade Gud för att han undkommit stormen började han rita en pärlkrans och färglägga pärlorna i de olika färger som fanns tillhands.

När man vill rädda någon som ramlat i vattnet och som inte kan simma, använder man ibland en Frälsarkrans, en slags livboj, som ser ut som en stor röd och vit simring. Martin kallade därför den färgglada pärlkransen för Frälsarkransen, eftersom Gud räddat honom, likt en Frälsarkrans, när han var i sjönöd. Pärlorna i Frälsarkransen kallas ibland också för Livets pärlor.

Pärlorna i kransen

Den stora gyllene pärlan – Gudspärlan

Den stora gyllene/guldfärgade pärlan i kransen finns för att hjälpa oss, när vi vill tänka på Gud eller be och tala med Gud. Den är tecknet för Gud som har skapat oss och kallas därför Gudspärlan.

Gudspärlans bön
Som en moder och en fader tar du upp mig i din famn. Du ser på mig med kärlek och du kallar mig vid namn.

De avlånga pärlorna – Tystnadspärlorna

De avlånga och bruna pärlorna finns för att hjälpa oss att lyssna till tystnaden och kallas därför Tystnadspärlorna. Det är skönt att vara lugn och tyst. Att få lov att bara vara och förundras över allt som är.

Tystnadspärlornas bön
I din tystnad Herre kär, får jag vara den jag är. Du är nära, du är här. Dag för dag jag mera lär.

Den lilla, skimrande pärlan – Jagpärlan

Den lilla vita pärlan som skimrar så vackert i pärlemor kallas Jagpärlan. Den vill hjälpa dig att komma ihåg att du är skapad av Gud och att du är en alldeles egen och unik person. Pärlan vill påminna dig om att ingen är så bra på att vara Du som just Du.

Jagpärlans bön
Jag är ett barn av livet, min längtan gör mig rik. Jag är ett barn av livet och alldeles unik.

Den första stora vita pärlan – Doppärlan

Den första stora vita pärlan är doppärlan. Den vill påminna dig om att Gud vill vara med dig genom hela livet, skratta tillsammans med dig, när du är glad och gråta med dig, när du är ledsen. Du är alltid älskad av Gud. Det var du redan från den stund du drog ditt första andetag.

Foto: Erik Tegenborg

Doppärlans bön
Som en fågel ska du flyga, så fri längs jorden rund. För du är alltid älskad, ifrån allra första stund.

Den sandfärgade pärlan – Ökenpärlan

Den ljusbruna, pärlans färg, påminner om sanden i öknen och kallas därför Ökenpärlan. Det är inte lätt att leva i en öken. När det går dåligt och det känns motigt och tråkigt kan det kännas som att vi bor i en öken. Så är det för oss alla ibland. Man kan inte ”låtsas som det regnar” hur länge som helst. Ibland måste man acceptera hur det är för att hitta lösningar på problem och komma vidare .Vi kan be Gud om hjälp och beskydd.

Ökenpärlans bön
Jag vill inte göra nått alls just idag, jag är inte ledsen, jag är inte glad.

Den blå pärlan – Bekymmerslöshetspärlan/gladpärlan

Den blå pärlan vill få oss att tänka på alla fina och roliga dagar i livet. Den kallas Bekymmerslöshetspärlan eller helt enkelt Gladpärlan. Vissa stunder, platser och människor smittar av sig med denna känsla och får oss att må bra och känna att vi är viktiga.

Bekymmerslöshetspärlans bön
Min mun vill sjunga en glad melodi och benen vill skutta i en glädjeliturgi!

Den första röda pärlan – Kärlekspärlan/andas-in-pärlan

Med den första röda pärlans hjälp får du tänka på någon som tycker om dig eller som du tycker om; någon i familjen, någon vän eller på Gud och låta dig fyllas av den känslan. Du får andas in kärlek.

Kärlekspärlans bön
Du är mig nära som luften jag andas, jag känner din andedräkt, nära min kind. Gud, låt mig i din närhet förvandlas till den jag är i din andes vind.

Den andra röda pärlan Kärlekspärlan/andas-ut-pärlan

Den andra röda pärlan vill påminna om den kärlek som du vill ge tillbaka till andra människor och till Gud. Den vill att du ska vara ett hjärta för någon, att du ska dela med dig av kärlek till andra. Du får andas ut kärlek.

Kärlekspärlans bön
Gud, jag famnar det som är mig givet. Är jag stark eller svag, det spelar ingen roll, för jag sjunger min kärlekssång till livet!

De tre små, skimrande pärlorna – Hemlighetspärlorna

Tre vita små pärlor som skimrar kallas för Hemlighetspärlor. De hör ihop med Jagpärlan och vill rymma dina hemligheter. Alla har hemligheter som man vill ha för sig själv men till Gud kan du be för sådant som bara du själv vet om. Ibland ger man de tre hemlighetspärlorna ett andra namn. Den första som skimrar i grönt kallas för Tackpärlan och handlar om sådant man vill tacka Gud för. Eftersom naturen, skapelsen,  är en fantastisk gåva att tacka för skimrar den i grönt. Den andra kallas för Förlåtpärlan, och vill påminna om det som man vill be Gud om förlåtelse för och den tredje kallas Hjälppärlan och vill rymma det som du vill be Gud om hjälp om.

Hemlighetspärlornas bön
Mina hemligheter, min lycka och min smärta, håller du i varsam hand, tätt intill ditt hjärta.

Den svarta pärlan – Nattpärlan/Nattens pärla

Den svarta pärlan kallas Nattpärlan eller Nattens pärla. Den sjunger en sång om mörka stunder, om att vara ledsen om att vara rädd, om att känna sig utanför, om att känna sorg och att förlora någon. Ibland är sorgen randig och blandas med minnen av stunder, då vi upplevt kärlek och glädje.

Nattpärlans bön
När midnatt råder och det är släkt i alla husen, ge mig kraft och mod att åter tända ljusen.

Den andra stora vita pärlan – Uppståndelsepärlan/Dagpärlan/ Hoppets pärla

Ett dygn innehåller både dag och natt. När morgonen gryr kan vi känna glädje över att det blir ljust igen. I bibeln berättas att efter det att Jesus hade dött, uppstod han igen, på den tredje dagen, på påskdagen. Därför kallas den andra stora vita pärlan för Uppståndelsepärlan eller Dagpärlan. Ibland kallas den också för Hoppets pärla. Den hör samman med den första stora vita pärlan i pärlkransen, Doppärlan. I dopet finns Guds löfte att Gud vill vara med dig nu och alltid, till evig tid.

Uppståndelsepärlans bön
Så vackert allt är skapat, din himmel, hav och jord. Större än det som går att uttrycka i ord. För livet jag dig tackar, för kärleksvinden ljum. Du skaparkraft och ande, du Gud, mysterium. 

 Läs mer om Frälsarkransen>>

 

Frälsarkransstigen på Ljusterö

Välkommen att gå en stillsam och tänkvärd vandringsstig vid Ljusterö kyrkas prästgård.