Konstfilmer från Österåkers kyrka

Vi öppnar upp portarna till Österåkers kyrkas historia. Kom med på en vandring bland präster, konst och livsöden genom tiderna. De fyra filmerna ser du här.

Österåkers kyrka vilar på grund från 1000-talet men sitt nuvarande utseende fick kyrkan i och med en ombyggnad vid mitten av 1600-talet. Detta omfattande arbete bekostades av Brita Kurk på Smedby, änka efter riksrådet Gabriel Oxenstierna. Kom med på en vandring genom historien bland präster och livsöden, konst, gravar och föremål från svunna tider.

Österåkers kyrka från tidig medeltid

Under 1000-talet övergav folket asatron och bekände sig till kristendomen. Sannolikt uppfördes här redan under slutet av 1000-talet en träkyrka. Strax nedanför platsen låg vid den tiden en havsvik som flöt samman med Långhundraleden.

900 år på 40 minuter. Se filmen Korsets väg – en kyrkohistorisk tidsresa i Österåker.

"Korsets väg" är en film om livstolkning och kyrkan genom tid och rum. Filmens innehåll spänner över tiden från kristendomens inträde i Österåker fram till idag.

Konstfilmer från Östra Ryds kyrka

Östra Ryds kyrka har en för vårt lands kyrkor unik tavelsamling med verk från 1500-, 1600- och 1700-talen. De flesta har skänkts av medlemmar av Braheätten. Här kan du ta del av några.

Konstfilm från Ljusterö kyrka

Figurer & Filurer i Ljusterö kyrkas konstskatt. Vem är vem? Vad är vad? Vi går på upptäcktsfärd i kyrkan, i tornet och på hembygdsmuseet.

Konstfilmer från Roslags-Kulla kyrka

Roslags-Kulla kyrka har inte mindre än åtta kungliga porträtt. Dessutom finns många tavlor från tidigt 1600-tal. Kyrkan har ett nära samband med Wira bruk. Här får du se mycket av det och annat intressant.