Karta över fornminnesskyltarnas placering

Hitta hit

Det finns flera informativa fornminnesskyltar på plats i det intressanta området kring Österåkers kyrka. Så packa kaffekorgen och gör en historisk utflykt. Adressen till Österåkers kyrka är Össebyvägen 70.

Forntiden och Österåkers kyrka

Fem informativa fornminneskyltar finns på plats i det historiskt intressanta området kring Österåkers kyrka. Utgå från kyrkan (1) och ta först del av information om den medeltida kyrkan, fortsätt sedan utmed vägen norr om kyrkan där du kan läsa om hela det fornminnesrika området norr om kyrkan (2). Utmed den östra utfarten från kyrkogården kan du ta del av information om lämningar från bronsåldern (3). På andra sidan av vägen, vid stättan till Klockarhagen (4), finns ytterligare en skylt och slutligen en i anslutning till den stig som leder in på de två i landskapet utskjutande terrasserna (5).

Det finns även fem mindre skyltar i Klockarhagen (markerade med röd fyrkant på kartan)
Gå in via stättan, invid vilken den stora övergripande informationsskylten finns, och följ stigen i riktning upp mot klockstapeln. Efter några tiotal meter finner vi på höger sida den informationsskylt som informerar om ett medeltida gjuteri.

Ungefär halvvägs upp i backen finner vi nästa informationsskylt på vänster sida. Denna skylt berättar om ett av Österåkers största gravfält.

När vi når backens krön och klockstapeln ser vi den informationsskylt som informerar om klockstapelns historia.

Därefter vandrar vi i sydvästlig riktning och passerar flera imponerande gravhögar. Nedanför den gravhög som finns längst i väster ligger en anlagd terrass där ett stort långhus var beläget under vikingatiden. Den informationsskylt som finns på terrassen informerar om långhuset och omgivningen.

Vi går sedan nedför terrassens sluttning i söder och fortsätter vandringen i sydostlig riktning. Ute på hagen ser vi den skylt som informerar om löparen till en vridkvarn. Löparen ligger i marken strax invid skylten.

Vi kan därefter lämna fornlämningsområdet genom den öppning som finns i väster eller genom att återvända till stättan där vi ungefär en halvtimme tidigare gjorde vår entré till Klockarhagen.

Hitta till Österåkers kyrka

Besöksadress: Össebyvägen 70 i Åkersberga (ej postadress)

Med SL: Buss nr 623 är den buss som kommer närmast. Hållplats Össebyvägen.  Sedan ca 1 km att gå. Se www.sl.se

Med bil: Från väg 276 (Roslagsvägen) svänger du in på Sockenvägen. Se skyltning Österåkers k:a.

Foto: Rolf Ekelund