Ljusbäraren och korset i Åkersberga kyrka
Foto: Ellinore Nilsson

Gosen

Välkommen till klubben för dig med särskilda behov. Namnet ”Gosen” har vi hämtat från Gamla Testamentet. Här träffas vi för att prata om livets frågor, om tro och Bibelns berättelser. En gång i månaden har vi Gosen-gudstjänst i Åkersberga kyrka och varje vår gör vi en utflykt till något roligt ställe. Vi sjunger, spelar och fikar. Gosen är den bästa platsen, tycker vi!

GOSEN – den bästa platsen

Hej Gosare!

Här finns låtlistor på de sånger som vi brukar sjunga, videohälsningar och annat kul.

Vi träffas på måndagar kl. 17.30–19.00 på Åkersberga kyrkliga centrum, Bergavägen 13.

Kontakta Maria Sverke på telefonnummer 08-540 845 03 om du vill vara med i Gosen, det finns ett begränsat antal platser.

Hälsningar från
Maria, Elliot, Jonas, James, Nellie

Du är gränslös. Du är nära. Du är ljus och jag är din. Amen.

Aldrig ska jag sluta älska dig

Maria, Dörte, Jonas och James sjunger och spelar Aldrig ska jag sluta älska dig.

Gud som haver och ljuständning

Dörte, Maria, Jonas och James sjunger och spelar Det lilla ljus jag har och Två små händer, ber Gud som haver och tänder ljus vid ljusbäraren.

En kulen natt

Dörte, Maria, Jonas och James sjunger och spelar En kulen natt.

Bara den som vandrar nära marken

Maria, Felicia, Dörte och James sjunger och spelar Bara den som vandrar nära marken.

Gud som haver

Felicia, Maria och Dörte tänder ljus och ber Gud som haver.

När gud sade ordet

James, Maria, Felicia och Dörte sjunger När Gud sade ordet och skickar januarihälsningar till er.

Måne och sol

Dörte, Christopher och Maria sjunger psalmen Måne och sol tyst med hjälp av bilder och rörelser.

Klockringning

Maria och Lena ringer i klockan och skickar en hälsning till er!

Ljuständning i Åkersberga kyrka

Maria och Lena tänder ett ljus och hälsar till er från Åkersberga kyrka.

Bakgrund

För många år sedan hade vi gruppen EXODUS, konfirmandgruppen för ungdomar som behövde en anpassad grupp och undervisning. Exodus betyder uttåg. Välkänt är uttåget ur Egypten. Här bröt vi upp från det välkända och gav oss ut i det nya. Efter konfirmationen behövde vi en fortsättning. Israels folk gick mot ett land som flöt av mjölk och honung (2 Mos 3:8), den bästa platsen helt enkelt.
Vandringen gick via Nildeltat och landet Goshen. Det lät bra, Gosen – ett mysigt ställe. Så kom namnet till. Nu har det gått mer än 15 år och gruppen är fortfarande livaktig. Ungdomarna är vuxna och det kommer nya som kan bli konfirmerade.