Oskarshamns kyrka

Oskarshamns församling

Verksamhet

Församlingens verksamheter och grupper

Kontaktvägar till expedition, kyrkogård och personal i Oskarshamns församling.

Dop, bröllop och begravning

Här hittar du information om dop, konfirmation, bröllop och begravning i Oskarshamns församling.

Välkommen till Oskarshamns kyrka, en av kyrkorna i Oskarshamns församling. Gudstjänst firas varje söndag kl. 11.00. På vardagar träffas barn, unga och vuxna för olika former av aktiviteter i Kyrkans hus, ett stenkast från kyrkan. I kalendern ser du kommande händelser: Kalender Oskarshamns församling

Oskarshamns kyrka och Gamla kyrkogården
Kyrkoallén
572 55 Oskarshamn

Kontakt församlingsexpeditionen
oskarshamns.forsamling@svenskakyrkan.se

Fler kontaktuppgifter hittar du här: Kontakt

Gör en virtuell rundtur!

Historien om Oskarshamns kyrka

Oskarshamns kyrka invigdes första söndagen i advent , den 3 december 1876 av prosten Carlstedt. Då var församlingen en annexförsamling till Döderhult men blev en egen församling 1919.
Kyrkan som är i nygotisk stil uppfördes i de flesta delar på entreprenad av byggmästare Sven Malm, vars verkgesäll var N Berggren. Så länge murnings- och hantlangarearbeten erfordrades, ålades enligt uppgjort kontrakt stadens invånare att utföra dagsverken.
Väggarna är uppförda av tegel, utan valv och pelare. Kyrkans inre är täckt med trätak. Till det yttre täcktes taket med järnplåt, som beströks med oljefärg, medan torn och spiror fick en beklädnad av koppar.
Den 10 oktober 2010 återinvigdes kyrkan efter att ha varit stängd sedan den 1 april 2008 på grund av svamp i bjälklaget i koret.

En ung glad tjej står med sina kompisar.

Nyhetsbrev, kalender och inspiration

Följ våra olika kanaler för evenemangstips, information och inspiration.

Ideell medarbetare

Vill du göra skillnad för någon? Göra en insats i ett meningsfullt sammanhang? Lära känna nya människor eller rent av har en egen idé? Då behövs du i församlingsarbetet!