Foto: Tommy Hvitfeldt

Vapenhuset

Idag är vapenhuset en mötesplats för besökarna innan de går in i kyrkan. Och här står ofta den tjänstgörande prästen beredd till korta samtal efter gudstjänsten. Möjligtvis kan en medeltida församling ha förvarat några vapen här så att kyrkan skulle kunna försvaras vid en belägring. Därav beteckningen vapenhus. Men de medeltida kyrkobesökarna har aldrig lämnat ifrån sig några vapen här, för den som ville kunde ta med sig sitt vapen in i kyrkan, fast aldrig placera det i närheten av altaret. Under medeltiden var ofta vapenhuset platsen, där de som exempelvis begått äktenskapsbrott under gudstjänsten fick sitta och begrunda sina synder. Och där kunde också förälskade par trolova sig. Ibland kunde vapenhuset även fungera som kapell. Utanför Norden har motsvarande rum beteckningen förhall.

”Men inget vapen som smids mot dig skall ha framgång, alla som för talan mot dig skall du få fällda. Detta är Herrens tjänares lott, jag ger dem segern, säger Herren.”

Jes. 54:17