Foto: Tommy Hvitfeldt

Predikstolen

Den sexkantiga predikstolen är ritad av kyrkans arkitekt Adrian Peterson och är traditionsenligt placerad på Nya Testamentets vänstra sida. Vid reformationen under 1500-talet blev det predikan om Jesus i Nya testamentet, som enligt Martin Luther skulle föra människor till tro. För att alla skulle se och höra prästen placerades den obligatoriska predikstolen högt upp med ett litet ljudtak strax ovanför som röstförstärkning. Ljudtaket är sedan länge bortplockat i Sankt Pauli kyrka och ersatt av en ljudanläggning. Det har aldrig funnits någon stol i predikstolen i Sankt Pauli kyrka. Men från 1700- och 1800-talen finns det enstaka exempel på präster som måste sätta sig ner på en hög stol i predikstolen. På den tiden var prästen nämligen tvungen att stående predika och läsa upp nya lagar under flera timmar. Nej, namnet predikstol kommer från fornkyrkan, där biskopen predikade sittande från en stol snett bakom altaret till vänster.

”Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord.”

Rom 10:17