En hand håller fram en tallrik med spenatsoppa.
Foto: Karolina Braun

Ska du hänga med på sopplunch?

Nyhet Publicerad Ändrad

Sopplunchen i Björkekärrs kyrka är en av många mötesplatser i kyrkan. I sopplunchen är gemenskapen det viktiga – en gemenskap som ofta börjar med en fråga.

I Björkekärrs kyrka har församlingsvärd Lotta precis ställt fram dagens soppmeny: Spenatsoppa med ägg – spenat som är viktigt för både hjärnan och synen får jag veta. I köket är Lotta i färd med att koka soppa, bre smörgåsar och koka kaffe tillsammans med de ideella medarbetarna Dick och Birgitta
– Det känns bra att kunna bidra. Jag är en pigg pensionär och tycker om att ha en uppgift, berättar Birgitta.
Hon är pensionerad förskollärare och har tidigare bland annat hjälpt till på babycafé i kyrkan. Hon brukar också ordna kyrkkaffe ibland på söndagarna. Och det finns plats för fler hjälpande händer när vissa har blivit äldre och orkar inte hjälpa till på samma sätt.

Medan de dukar fram tallrikar på borden öppnar vaktmästare Fredrik kyrkportarna och ställer ut Välkommen-flaggan. Sopplunchen börjar med andakt och de som kommer kan först sätta sig i kyrksalen. Här inne råder ett lugn och vi får låta blicken vila på det vackra kyrkfönstret i mosaik en stund innan diakon Jenny tar till orda.
– De flesta av oss här idag är här för att någon annan tänkte på oss. Vi kanske fick en enkel fråga: ”Ska du hänga med på sopplunchen idag?” börjar Jenny och fortsätter sina tankar på hur viktigt det är att se varandra och att våga bjuda in – och att de flesta faktiskt gillar att få en fråga.

Jag är en pigg pensionär och tycker om att ha en uppgift.

Birgitta, ideell medarbetare i Björkekärr

Det blir jazz till soppan idag. Medan kön till soppserveringen tar form skapar pensionären Lennart trivsam stämning med lätta toner bakom pianot. Fast det är en gråkall november känns det som sommar inne. Iréne är en av stammisarna som tar plats runt borden.
– Här på sopplunchen får jag maten serverad, jag slipper laga mat och så får jag ju gemenskapen, berättar hon.

Snart är det dags att plocka undan disk och kaffekoppar. Birgitta har bjudit med en kvinna från sitt boulegäng på sopplunchen – och det finns alltid plats för fler i gemenskapen.
– Jag trivs väldigt bra i den här kyrkan. Här finns mycket värme och glädje! Det betyder jättemycket för mig att få finnas med i ett sammanhang där det kristna budskapet också får plats, tycker Birgitta.

Text: Karolina Braun
Förkortad utifrån en text i tidningen Händer nr 4, 2021.

Fler tips:

En tallrik soppa.

Sopplunch i Härlanda

Soppa med tillbehör och gemenskap kring borden. Onsdagar kl 11.45 i Härlanda församlingshem. Stanna gärna kvar och sjung med i Sångkuren efteråt.

En hand håller fram en tallrik med spenatsoppa.

Sopplunch i Björkekärr

Här serveras hemlagad soppa med tillbehör och god gemenskap. Onsdagar kl 12.00 i Björkekärrs kyrka, med inledande andakt.

Sopplunch i Örgryte

Hemlagad soppa med tillbehör och trivsel runt dukade bord. Tisdagar kl 12.00 i Örgryte församlingshem.

Mathildas café i Sankt Pauli

Mathildas café är en träffpunkt för daglediga i aktiv ålder. Onsdagar kl 10.30-12.00 i Sankt Pauligården vid Redbergsplatsen.