Foto: Tommy Hvitfeldt

Mittgången

Sedan snart 2000 år har en kristen kyrka både praktiska och symboliska betydelser. Mittgången i Sankt Pauli kyrka är en symbolisk väg, som sträcker sig från vapenhuset till altaret. Inne i kyrkan går denna heliga väg (via sacra) från världen utanför i väster till paradiset just bakom altarväggen i öster. För enligt Nya testamentet kommer Jesus tillbaka vid tidens ände i den uppgående solens sken. Kyrkans södra och högra sida kallas Gamla testamentets sida (svärdssidan), och där satt förr i en landsbygdskyrka alla männen. Den norra sidan till vänster i mittgången kallas Nya Testamentets sida (spinnsidan), och där satt förr alla kvinnor. Även om Sankt Pauli kyrka inte har delat upp kyrkan i en manlig och en kvinnlig del, lever fortfarande begreppen Gamla och Nya testamentets sidor kvar.

”Jesus svarade: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

Joh. 14:6