Bilden visar logotypen för Regnbågsnyckeln.

Svenska kyrkan i Örebro ska hbtq-certifieras

Nyhet Publicerad Ändrad

Regnbågsmatta, aktivt deltagande i Pride sedan starten 2012 och hbtq-café. Nu tar Svenska kyrkan i Örebro nästa steg: organisationen ska hbtq-märkas genom Regnbågsnyckeln. "Att utbilda medarbetare och förtroendevalda i hbtq-frågor gör att kunskaperna ökar och fördomarna minskar", säger Anders Lennartsson, kyrkoherde.

– ”Låt oss älska varandra, för kärleken kommer från Gud” står det i Första Johannesbrevet. Att vi som kyrka står upp för människans värde är nödvändigt i dagens samhälle. Vår tro är att alla är skapade till Guds avbild och därför blir vårt ställningstagande i hbtq-debatten viktig, säger Anders Lennartsson, kyrkoherde.

Regnbågsnyckeln är en hbtq-märkning som visar att förtroendevalda och medarbetare i ett pastorat eller en församling genomgått processmodellen Regnbågsnyckeln för en mer inkluderande kyrka och har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. Processen består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion. Efter utförd process och utarbetade mångfaldsvisioner, får pastoratet ta emot märkningen Regnbågsnyckeln.

Beslut från kyrkomötet

Som grund för processen används boken ”Så att jag kan komma in – kristen tro och hbtq”, som är skriven av Erik Gyll och Frida Ohlsson Sandahl.

– Det finns ett kyrkomötesbeslut från 2013 som gick ut på att alla arbetsplatser inom Svenska kyrkan ska sträva efter att bli hbtq-certifierade, säger Timmy Leijen, ordförande för kyrkorådet i Örebro pastorat.

– I Örebro satte kyrkorådet som mål att våra församlingar och enheter skulle påbörja certifieringen under 2020, men det arbetet kunde inte komma i gång på grund av pandemin.

Pandemin innebär en viss osäkerhet även inför hösten 2021, konstaterar han. Men – givet att det går, med hänsyn taget till smittspridningen – så ska den första personalgruppen starta arbetet med Regnbågsnyckeln nu i höst. Först ut är en grupp om cirka 35 medarbetare och utbildningen genomförs i samarbete med Sensus.

– Att lära sig om olika saker är viktigt. Att lära sig om människors utsatthet och deras erfarenheter av att vara i minoritet är extra viktigt, säger Timmy Leijen. Detta för att jag, som medmänniska, inte ska kränka eller utsätta andra medmänniskor för exkludering och utanförskap. Det handlar helt enkelt om att bli medveten om sig själv och sitt eget beteende.

Hbtqia+ och kristen tro

Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka där hbtqia+-personer ska känna sig trygga och välkomna. Därför arbetar vi aktivt för att lyfta frågor om hbtq och kristen tro, lokalt här i Örebro. Kolla in allt vi gör!