Pilgrim i stan 2019
Foto: Bilda

"Pilgrim i stan" - kom med på vandring i maj och i september 2024

Nyhet Publicerad

Välkommen med på pilgrimsvandringar i Örebro. För elfte året genomförs satsningen "Pilgrim i stan" i Örebro, med vandringar och föreläsningar. I år sker det under två helger och det övergripande temat för dagarna är "Nyckelord för livet".

Pilgrimsvandring är ett sätt att möta sig själv, medmänniskor, naturen och Gud. Vi går i sakta mak under stilla samtal.

Årets tema är ”Nyckelord för livet”. Även i år sker ”Pilgrim i stan” vid två tillfällen, dels 24-26 maj och dels i september. (Informationen uppdateras med exakt datum.)

Vandringarna går i sakta mak på trottoarer och stigar, bland hus, i skogen och vid sjökanten. Vi samtalar, lyssnar till korta reflektioner utifrån temat och vandrar i tysthet. Med jämna mellanrum blir det pauser då dagens medvandrare delar en kort reflektion - tankar som ger underlag till fortsatta samtal. På kvällen, efter en pilgrimsmässa, blir det som avslutning en fördjupning i dagens speciella ämne. Där medverkar dagens medvandrare.

Välkommen att vandra en, två eller flera dagar, precis som det passar dig bäst. Kan du inte vara med och vandra är du välkommen till kvällsprogrammet. Ingen anmälan behövs.

Program 24-26 maj 2024

Vandringarna i maj utgår från Betlehemskyrkan (fredag och lördag) och från Längbro kyrka (söndag).

Fredag 24 maj

Medvandrare och föreläsare denna dag är Monica R Sturcenbecker, pastor i Betaniakyrkan. Hon berättar om sina pilgrimsvandringar under temat ”Ett steg i taget”.

Lördag 25 maj

Medvandrare denna dag är Petter Hermansson, pastor i Betlehemskyrkan. Föreläsare är Hans-Erik Lindström, pilgrimspräst från Vadstena. Dagens tema är ”Pilgrimens sju nyckelord”.

Söndag 26 maj

Denna dag blir det vandring mellan församlingar i stan, med start vid Längbro kyrka och avslutning i Betlehemskyrkan, där det firas en pilgrimsgudstjänst. Medvandrare och predikant är Katarina Linderborg, pastor i Equmeniakyrkan.

Program september 2024

Vandringarna utgår från Längbro kyrka. Vi återkommer med program innan sommaren.

Arrangemang

Bakom satsningen ”Pilgrim i stan” står lera samfund/kyrkor i Örebro, däribland Svenska kyrkan Örebro pastorat.

Anmälan och kostnad

Det behövs ingen anmälan. Kom en eller flera dagar - som det passar dig. Deltagarna tar med egen matsäck (fika och lunch). Hela arrangemanget är kostnadsfritt.

Startplats

Betlehemskyrkan, Sturegatan 9.
Buss: Buss nr 22 från Örebro Resecentrum mot Wadköping. Avstigning hållplats Oskarstorget.

Längbro kyrka, Församlingsvägen 4.
Buss: Buss nr 7 från Örebro Resecentrum mot Björkhaga. Avstigning hållplats Nya kyrkogården.

Uppgifterna kommer att uppdateras när vi kommer närmare de aktuella tillfällena.

En kvinna sitter avslappnad i solen på en brygga, med kursgården Solliden i bakgrunden.

Retreat och pilgrim

Söker du också efter lugnet? Längtar du efter egentid? Hos oss hittar du bland annat spa för själen, pilgrimsvandringar och meditation. Var rädd om dig.