Foto: Ulla-Carin Ekblom

Se vår påskdagsfilm från Svampen i Örebro

Nyhet Publicerad Ändrad

Här kan du se vår filmade påskdagshälsning från toppen av vattentornet Svampen. Sångare ur gospelkören Svart på vitt framför "Oh Happy Day" och citypräst Sara Nässelqvist ger en påskdagsbetraktelse om nya perspektiv på livet.

Påskdagen. Framtidstro och tacksamhet, en dag då livet vänder – följ med oss upp till toppen! Högt upp i det 58 meter höga vattentornet Svampen sjunger sångare ur gospelkören Svart på vitt Oh Happy Day av Edwin R. Hawkins, i ett arrangemang av Joakim Arenius som också leder kören. Prästen Sara Nässelqvist ger en betraktelse under bar himmel, där du får möta den chockade Maria från Magdala som inte vågar tro sina ögon. Upptäck nya perspektiv och dela glädjen med oss!

På långfredagen publicerade vi en annan, allvarligare påskflm från de mörka valven på Örebro slott. Du hittar den på annan plats på webben.

För produktion står Svenska kyrkan i Örebro i samarbete med Beckmann & Co.

Se vår långfredagsfilm från fängelsehålan på Örebro slott

Här kan du se vår filmade långfredagshälsning från de mörka valven på Örebro slott. Fem sångare ur Olaus Petri Vocalis framför vacker renässansmusik och prästen Johan Armö ger en långfredagsbetraktelse från slottets gamla fängelsehåla.

Bilden visar 8 sångare ur gospelkören Svart på vitt som sjunger högt uppe i Svampen.

Svenska kyrkan satsar på dramatiska påskfilmer – från fängelsehålan på Örebro slott och från Svampen!

Påsken rör sig från mörker, sorg och ångest till ljus, glädje och tilltro. I år presenterar Svenska kyrkan i Örebro dramat på ett nytt sätt – genom att ta med örebroarna till den mörka fängelsehålan på Örebro slott och utsikten högst uppe i Svampen. Sångare ur Olaus Petri Vocalis och gospelkören Svart på vitt medverkar.

Välkommen till kyrkan i påsk

Just nu finns det extra stor anledning att påminna oss om påskens budskap: Att livet vinner över döden, att kärleken vinner över ondskan. Att det alltid finns hopp. Välkommen till kyrkan i påsk! Här hittar du allt som händer i kyrkorna i Svenska kyrkan Örebro pastorat.