Foto: Ulla-Carin Ekblom

Svenska kyrkan instiftar nytt miljöpris i Örebro

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan har som mål att vara klimatneutral år 2030 – och nu instiftar man ett helt nytt miljöpris i Örebro. ”För att lyfta initiativ som skapar hopp och leder till förändring”, säger miljöstrateg Sara Bronner. Prissumman är 10 000 kronor.

Svenska kyrkans miljöpris i Örebro delas ut årligen till en person, eller en grupp personer, med Örebrokoppling som genom sina idéer bidrar till ökad ekologisk hållbarhet.

– Klimatkrisen är i högsta grad en andlig och existentiell fråga. Svenska kyrkans medarbetare möter allt fler människor med oro och ångest – men också skuld och skam – i relation till klimatet. Med miljöpriset vill vi lyfta hoppfulla exempel och främja lokala initiativ, säger Sara Bronner, miljöstrateg hos Svenska kyrkan Örebro pastorat.

Kristen tro i handling

Nomineringsperioden pågår till och med 10 oktober. Priset, som delas ut på domsöndagen 26 november, kommer gå till ”en person eller en grupp personer som genom sina idéer, insatser, projekt, företag eller sitt skapande bidrar till ökad ekologisk hållbarhet”. Med priset hoppas Svenska kyrkan kunna bidra till fortsatt utveckling av pristagarens idé.

– Klimatfrågan påverkar både oss som lever i dag och kommande generationer, säger Anders Lennartsson, präst och kyrkoherde. Att arbeta för hållbar utveckling är kristen tro i handling. Vi gör det av kärlek till Gud och skapelsen – och för att konkret handling leder till hopp.

Miljöpriset är en del av Svenska kyrkans hållbarhetsarbete i Örebro.

Svenska kyrkans miljöpris 2023

Du nominerade dig själv eller någon annan genom att fylla i formuläret på svenskakyrkan.se/orebro/miljopris. Vi ville ha din nominering med tillhörande motivering senast 10 oktober. 2023 års vinnare Sara Hillersberg presenterades i slutet av oktober. Priset delades ut i en gudstjänst 26 november i Längbro kyrka.

Catarina Wennerlund, Gabriel Sjölin, Timmy Leijen, Michael Nausner, Markus Lutteman och Anna Ekström är jury för Svenska kyrkans miljöpris i Örebro.

Tung jury utser vinnaren

Juryn för Svenska kyrkans miljöpris i Örebro består av flera tunga hållbarhetsexperter från Örebro:

• Anna Ekström, ordförande i kommunstyrelsens hållbarhetsutskott, Örebro kommun.
  • Markus Lutteman, författare och klimatkommunikatör hos We Don’t Have Time.
  • Michael Nausner, forskare i systematisk teologi hos Svenska kyrkan.
  • Catarina Wennerlund, kvalitets- och hållbarhetsstrateg hos Öbo.
  • Från Svenska kyrkan i Örebro deltar Gabriel Sjölin, förste vice ordförande i kyrkorådet, som varit med och klubbat en rad tuffa hållbarhetsmål för Örebro pastorat.

Miljöpriset är en del av Svenska kyrkans hållbarhetsarbete i Örebro

Frågor? Då är du välkommen att kontakta Svenska kyrkan Örebro pastorats miljöstrateg Sara Bronner.