Man vid elbil.
Foto: Cathrine Gustavsson

Elbilspoolen blev Lennarts bästa alternativ

Nyhet Publicerad Ändrad

De sålde sin egen bil för att dra sitt strå till stacken för en bättre miljö. Nu är Lennart Hessel en trogen hyresperson av elbilarna i Svenska kyrkan Örebros elbilspool.

Lennart och hans fru Cia är inte nybörjare när det gäller engagemang och livsstil för att bidra till en bättre miljö. Därför var det inte så många i deras närhet som höjde på ögonbrynen när paret i maj 2022 sålde den biogasbil de haft i tio års tid.

– Vi bestämde oss helt enkelt för att vi ville leva utan att äga en egen bil, som en klimatåtgärd, berättar Lennart.

Cykel, tåg och hyrd elbil

I stället har paret elcyklar, med tillhörande lastkärra. De åker mycket tåg och buss – men ibland behövs en bil. Då är möjligheten att hyra en elbil något de uppskattar.

– Det känns skönt att inte ha någon egen bil, men visst, det är inte bekvämt i alla lägen. Det kräver mer planering och framförhållning, men det är ett liv som fungerar för oss, säger Lennart Hessel.

Foto: Cathrine Gustavsson

Sparar pengar och jobb

Den största fördelen med att inte äga en egen bil stavas pengar. Förutom värdeminskning och kostnad för drivmedel räknade Lennart ut att bilen kostade dem cirka 3 000 kronor/ månad för bland annat försäkring, reparation och underhåll. Att slippa ansvaret för skötsel är något som han också uppskattar.

– Tio månader om året har vi inte så stort behov av en egen bil. På sommarsemestern har vi då absolut råd att hyra en bil under några veckor.

Elbilen uppskattat alternativ

Paret Hessel har provat att hyra bil på olika ställen, men gillar starkt elbilarna som finns att hyra i Svenska kyrkan Örebros elbilspool.

– Vi tar bussen till Resecentrum och promenerar fram till Kyrkans hus på Storgatan 27, där bilarna står parkerade. Det är väldigt fördelaktig att hyra de bilarna. Ska du enbart åka kortare turer ingår all laddning.

Han berömmer möjligheten att få support via telefon – något de fick användning för en fredagskväll när de blev osäkra på hur de skulle snabbladda.

– Nu har vi lärt oss hur det fungerar med elbil. Det är verkligen inte några problem. Jag hoppas Svenska kyrkan kommer behålla elbilspoolen – och gärna utöka den till fler platser i stan, säger Lennart Hessel.

Så hyr du elbil hos Svenska kyrkan i Örebro

Våren 2022 öppnade Örebros första elbilspool på Storgatan 27 i Örebro. Elbilspoolen är öppen för allmänheten och det är Svenska kyrkan Örebro pastorat som står bakom satsningen. Bilen ägs sedan våren 2024 av OKQ8 Bilpool.

En landsbygdskyrka i lummig omgivning. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Färdplan för klimatet – så arbetar Örebro pastorat med miljö och hållbar utveckling

Klimatförändringarnas effekter är kännbara redan idag. Vill du vara med och engagera dig? Här kan du läsa mer om vad Svenska kyrkan i Örebro har på gång.