Oppebykyrkans historia

Några årtal i Oppebykyrkans historia:

1948
En före detta militärbarack inköps och byggs om till en trivsam samlingslokal för 50-60 personer. Fröken Hedvig Hasselroth, Oppeby gård, skänker tomtmarken.
EFS Missions- och Ungdomsgård invigs.
EFS Missionsförening i Nyköping bildas.

1950-talet
Bebyggelsen i Oppeby växer. Över 100 barn inskrivna i söndagsskolan. Stort behov av rymligare lokaler.

1955
Fröken Hasselroth bidrar med en större penningsumma till byggnation av en kyrka.

1965
Oppebykyrkan invigs den 5 september av EFS missionsföreståndare Nils Dahlberg. Pastor Arnold Arvidsson anställs.

1969
Fler än 200 barn i verksamheten berättigar till kommunalt bidrag. Ungdomsinstruktör kan anställas.

Kristna förskolan "Myran" startar. Förskollärare Ulla Björkman anställs.

1982
Samarbete med Svenska kyrkan inleds med en högtidsgudstjänst. Ingvar Lindetun blir distriktspräst. Arbetet växer, kyrkan är snart för liten.

1986
17 april tas första spadtaget för en större tillbyggnad. Mer än 5000 arbetstimmar utförs av frivilliga.

1986
Den tillbyggda Oppebykyrkan invigs den 21 december av biskop Tord Simonsson och missionsföreståndare Kurt Åberg.

Upprustning och modernisering av vissa lokaler i Oppebykyrkan.